Τιμολόγηση SEO: Ανάλυση των 6 Σημαντικότερων Μοντέλων
Τιμολόγηση SEO: Ανάλυση των 6 Σημαντικότερων Μοντέλων

Η τιμολόγηση μιας υπηρεσίας και εν προκειμένω των υπηρεσιών βελτιστοποίησης ιστοσελίδων είναι συνήθως γρίφος για δυνατούς λύτες ειδικά στις περιπτώσεις start up επιχειρήσεων καθώς πρέπει να βρεις τη χρυσή τομή ανάμεσα σε μια υγιή κερδοφορία (να μην μπεις μέσα δηλαδή) και στις απαιτήσεις των πελάτων σου (τι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν).

Εκτός από το πόσο θα χρεώσεις την υπηρεσία SEO, πολύ σημαντικός είναι και ο τρόπος που θα γίνεται η χρέωση. Δεν είναι για παράδειγμα όλοι οι πελάτες πρόθυμοι να δεχτούν την αβεβαιότητα μιας ωριαίας χρέωσης ή το φαινομενικά μεγάλο κόστος στην περίπτωση αμοιβής ανά project / έργο.

Ο τύπος των πελατών με τους οποίους θα θελήσεις να συνεργαστείς παίζει επίσης καθοριστικό ρόλο στη βέλτιστη επιλογή του τρόπου τιμολόγησης του SEO. Πιθανότατα δε, θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσεις περισσότερα του ενός μοντέλου τιμολόγησης ανάλογα με το μέγεθος του έργου και τις απαιτήσεις / στόχους του πελάτη.

Σε κάθε περίπτωση παρακάτω ακολουθούν τα 6 πιο γνωστά μοντέλα τιμολόγησης SEO με τα θετικά και αρνητικά τους.

1. Τιμολόγηση SEO με Σταθερή Αμοιβή (Fixed Fee)

Όπως γίνεται αντιληπτό και από το τίτλο πρόκειται για ένα μοντέλο τιμολόγησης στο οποίο ο πελάτης καλείται να επενδύσει ένα εφάπαξ ποσό ανά έργο / project χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν επιμέρους παράγοντες όπως προηγούμενες προσπάθειες βελτιστοποίησης της ιστοσελίδας, το authority του site, το μέγεθος της ιστοσελίδας ή τυχόν πέναλτυ που μπορεί να έχει δεχθεί.

Το μοντέλο αυτό τιμολόγησης SEO μπορεί να κάνει τη ζωή των πωλητών ευκολότερη καθώς είναι εύκολο να το “πακετάρεις” ως λύση και να το πουλήσεις μαζικά αλλά μπορεί και συνήθως είναι ο απόλυτος εφιάλτης των SEO consultants που θα κληθούν να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά όταν έρθει η ώρα να εργαστούν πάνω στο project.

TIP: Η τιμολόγηση με βάση μια σταθερή, προσυμφωνημένη αμοιβή συνολικά για το έργο μπορεί να λειτουργεί για μεγάλα agencies και πελάτες με μεγάλα budgets αλλά στις περισσότερες των περιπτώσεων εμπεριέχει πολύ μεγάλο ρίσκο και μεγάλη πιθανότητα αποτυχίας τόσο σε επίπεδο μη επίτευξης στόχων (δυσαρεστημένοι πελάτες) όσο και οικονομικής (μπαίνεις μέσα!).

2. Τιμολόγηση SEO με Βάση την Απόδοση (Traffic ή Πωλήσεις)

Με βάση αυτό το μοντέλο ο πελάτης πληρώνει μόνο όταν επιτευχθούν οι προσυμφωνημένοι στόχοι. Τυπικοί SEO στόχοι είναι η κατάκτηση υψηλών θέσεων για συγκεκριμένα keywords, η αύξηση του traffic σε συγκεκριμένα επίπεδα ή η επίτευξη συγκεκριμένων πωλήσεων / κέρδους (ειδικότερα σε eshops).

Το μοντέλο αυτό είναι εξαιρετικά ριψοκίνδυνο εκτός και αν οι στόχοι είναι εύκολα επιτεύξιμοι ή απλά ξέρεις πολύ καλά τι κάνεις και έχεις πλήρη επιμέλεια του project και έλεγχο όλων των εμπλεκομένων μερών. Διαφορετικά η πιθανότητα να μην πληρωθείς ποτέ είναι ιδαίτερα αυξημένη.

TIP: Εξετάστε αυτή τη μέθοδο τιμολόγησης SEO μόνον εάν ο πελάτης είναι γνώστης του αντικειμένου και μπορεί να θέσει ρεαλιστικούς στόχους σε εύλογο χρονικό διάστημα. Το πιο σύνηθες βέβαια είναι να μην είναι οπότε και οι απαιτήσεις θα είναι εξωφρενικές και οι στόχοι φυσικά μη επιτεύξιμοι.

3. Τιμολόγηση SEO με Ωριαία Χρέωση (Hourly Price Consulting)

Πρόκειται για μια δημοφιλή μέθοδο τιμολόγησης σύμφωνα με την οποία χρεώνεις τον πελάτη με βάση τις πραγματικές ώρες εργασίες στο project. Από τη μεριά του agency ή consultant / freelancer είναι ένα από τα αποδοτικότερα μοντέλα χρέωσης καθώς αντανακλά στο 100% το χρόνο που εργάζεται / επενδύει σε συγκεκριμένο πελάτη.

Στην πράξη το μοντέλο αυτό είναι πραγματικά δύσκολο στην εφαρμογή του αν και στη βάση του είναι απόλυτα αξιοκρατικό και ακριβές. Και εξηγώ…

Με βάση αυτή την έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Βρετανική αγορά το 2016 και αφορά στα independently-owned marketing agencies του νησιού, το μέσο κόστος ανά ώρα ανέρχεται στα £86. Με δεδομένη την αγωνία των πελατών ειδικά στην αρχή του έργου κατά την οποία η επικοινωνία με την εταιρεία SEO είναι κάτι παραπάνω από συχνή (για να το θέσω κομψά), εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι οι περισσότερες (αν όχι όλες οι) ώρες θα καταναλώνονται σε… επεξηγήσεις και PR.

TIP: Αν επιλέξτε αυτό το μοντέλο τιμολόγησης φροντίστε να ξεκαθαρίσετε με όλους τους τρόπους και σε όλους τους τόνους ότι η επικοινωνία μαζί σας είναι μέρος της χρέωσης. Αν δε ο πελάτης έχει περιορισμένο budget τότε απλά προσπεράστε το…

4. Τιμολόγηση SEO ανά Project (Project Based Price)

Παρόμοιο με το πρώτο μοντέλο τιμολόγησης SEO παραπάνω με τη διαφορά ότι εδώ ορίζεις ένα flat fee συνολικά για το έργο με βάση εκτιμήσεις για τον όγκο της δουλειάς που απαιτείται και το χρόνο ολοκλήρωσης του. Το project management δηλαδή σε πλήρη εφαρμογή.

Ξεκάθαροι στόχοι, συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα / χρόνοι υλοποίησης tasks κοκ. Οτιδήποτε εκτός των προσυμφωνημένων οφείλει να λαμβάνεται ως επιπρόσθετο υποέργο και να χρεώνεται επιπλέον.

TIP: Το μοντέλο αυτό απαιτεί πολύ καλή προετοιμασία προκειμένου να είναι ξεκάθαρο τί ακριβώς καλύπτει και πώς θα υλοποιηθεί καθώς (σε αντίθεση με το μοντέλο ωριαίας χρέωσης) δεν μπορεί να παρεκκλίνει της αρχικής συμφωνίας.

5. Τιμολόγηση SEO με Επιμερισμό Κερδών (Profit Sharing)

Με μια πρόταση: “Βγάζει ο πελάτης λεφτά, βγάζεις και εσύ. Δεν έχει κέρδη ο πελάτης, μπαίνεις μέσα“. Συμμετοχή στα κέρδη λοιπόν αλλά και στη χασούρα κατά μία έννοια (δεν πρόκειται βέβαια να κληθείς να πληρώσεις και από πάνω φυσικά). Σε αντίθεση με το τρίτο μοντέλο παραπάνω, πληρώνεσαι με ποσοστό επί των κερδών και όχι με fixed fee με την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων.

Το μοντέλο αυτό “σηκώνει” και τις περισσότερες διαπραγματεύσεις. Πότε θα αρχίσεις να συμμετέχεις στα κέρδη, με τί ποσοστό, για πόσο καιρό, αν θα είναι κλιμακωτό το ποσοστό κοκ. Επίσης μπορεί να λειτουργήσει σε συνδυασμό με άλλα μοντέλα τιμολόγησης πχ μπορείς να εργαστείς έναντι κάποιου μηνιαίου τιμήματος στην αρχή και με την πάροδο συγκεκριμένων μηνών να μετατραπεί σε συμμετοχή στα κέρδη.

TIP: Μεγάλη προσοχή στην επιλογή αυτής της μεθόδου καθώς εμπεριέχει ένα σημαντικό αρνητικό. Δεν μπορείς να ξέρεις πόσο ακριβώς οι ενέργειες SEO έχουν συμβάλλει στη κερδοφορία της επιχείρησης. Κλασικό παράδειγμα τα eshops με ταυτόχρονη φυσική παρουσία καθώς δεν μπορείς να γνωρίζεις ποιες από τις online ενέργειες οδήγησαν σε offline πωλήσεις.

6. Τιμολόγηση SEO με Μηνιαία Αμοιβή (Monthly Retainer)

Για το τέλος αφήσαμε τη γνωστότερη και πιο δημοφιλή μέθοδο τιμολόγησης, πληρωμή με προσυμφωνημένο μηνιαίο τίμημα. Απλή στην εφαρμογή, ξεκάθαρη, ορίζεις απλά το ύψος της αμοιβής. Συνήθως δημιουργείς 2-3 πακέτα SEO ώστε ο πελάτης να έχει τη δυνατότητα επιλογής με βάση το διαθέσιμο budget και τις απαιτήσεις / προσδοκίες.

Το κάθε πακέτο περιέχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά / παραδοτέα και με βάση αυτά κρίνεται και η επιτυχία ή όχι της συνεργασίας. Η μέθοδος αυτή εμπεριέχει το μικρότερο περιθώριο παρεξηγήσεων και δίνει τη δυνατότητα στον πελάτη να κάνει upgrade, downgrade ή cancel την υπηρεσία άμεσα και εύκολα.

TIP: Η πιο safe επιλογή για τους περισσότερους πελάτες και agencies καθώς είναι και η πιο ξεκάθαρη αφήνοντας μηδενικά περιθώρια λανθασμένων ερμηνειών και από τις 2 μεριές. Αποτελεί ιδανικό ξεκίνημα με ανύπαρκτο ρίσκο και χτίζει μακροχρόνιες συνεργασίες.

Αντί Επιλόγου

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό δεν υφίσταται ένα και μοναδικό μοντέλο τιμολόγησης SEO αλλά πολλαπλά και η επιλογή του βέλτιστου απαιτεί ώριμη σκέψη ώστε η εφαρμογή του να φέρει στον πελάτη τα αποτελέσματα που προσδοκά και στο SEO agency / consultant μια υγιή ανάπτυξη και κερδοφορία.

Είστε ιδιοκτήτης ιστοσελίδας; Ποιο κατά τη γνώμη σας είναι το μοντέλο που θα εξυπηρετούσε καλύτερα τις προσδοκίες σας;

Είστε agency / freelancer; Ποιο είναι το μοντέλο τιμολόγησης SEO που σας ταιριάζει καλύτερα;

Περιμένουμε τις δικές προτάσεις και απορίες στα σχόλια παρακάτω…

I’m a UK based experienced SEO consultant and digital marketer, and I provide fast and affordable online consulting and digital marketing services to startups, micro, small and medium-sized businesses.

4
Leave a Reply

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Digital BangΠαναγιώτης ΚοντογιάννηςΣτέφανος Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Παναγιώτης Κοντογιάννης

Η τιμολόγηση SEO με επιμερισμό κερδών (Profit Sharing) όπως και η τιμολόγηση με βάση την απόδοση (Traffic ή Πωλήσεις) είναι δίκοπο μαχαίρι για τον ειδικό ο οποίος θα αναλάβει την προώθηση ιστοσελίδων σε μια επαγγελματική σελίδα, όμως αν είναι βέβαιος για την επιτυχία της καμπάνιας και αυτή έχει τουλάχιστον ένα έτος ορίζοντα μπορεί να διακινδυνεύεσαι να υπογράψει συμβόλαιο συνεργασίας.

Digital Bang

Συμφωνώ Παναγιώτη γι’αυτό άλλωστε στα tips επισημαίνω το ρίσκο μιας τέτοιας επιλογής. Μπορεί όμως να αποτελεί μιά win-win κατάσταση όταν γνωρίζεις πολύ καλά το project / επιχείρηση και ύστερα από κάποιο χρονικό διάστημα κατά την οποία ακολουθώντας άλλη τιμολογιακή πολιτική έχεις πλέον φέρει την ιστοσελίδα σε σημείο που να μπορείς να υποστηρίξεις το νέο μοντέλο χρέωσης. Με το τρόπο αυτό ο SEO consultant έχει το επιπλέον κίνητρο… to go the extra mile 🙂

Στέφανος

To SEO είναι μια σύνθετη διαδικασία και ως εκ τούτου και η τιμολόγηση του είναι και αυτή πολύπλοκη. Προσωπικά προτιμώ την τιμολόγηση per project γιατί κάθε ένα έργο έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες.

Digital Bang

Θα συμφωνήσω με το σχόλιο σου Στέφανε απόλυτα όσον αφορά στο κομμάτι της πολυπλοκότητας τόσο σε τεχνικό όσο και σε επίπεδο χρέωσης. Η τιμολόγηση ανά project θεωρώ ότι είναι πολύ καλό μοντέλο αλλά ταιριάζει καλύτερα σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις/websites με σημαντικό budget και οργανωμένες δομές.