Γνωρίζεις ότι το 37.5% της επισκεψιμότητας και το 23.6% των παραγγελιών σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα προέρχεται από τα οργανικά αποτελέσματα;
Πολλά e-shops, ωστόσο, δεν επενδύουν στο SEO ώστε να βελτιστοποιήσουν τη σελίδα τους για τις μηχανές αναζήτησης, αλλά προτιμούν να βασίζονται στις πληρωμένες διαφημίσεις.
Αν και οι διαφημίσεις φέρνουν συχνά άμεσα αποτελέσματα, το SEO είναι ο μόνος τρόπος να εμφανιστεί η ηλεκτρονική σου επιχείρηση σε υψηλή θέση στο Google δωρεάν!
Βέβαια, χρειάζεται χρόνο και υπομονή, για να αρχίσει να αποδίδει, όμως αν ακολουθήσεις τα σωστά βήματα, τότε η οργανική επισκεψιμότητα θα αυξηθεί κατά πολύ.
Παράλληλα, οι επισκέπτες που βρίσκουν το κατάστημά σου μέσω των μηχανών αναζήτησης είναι πολύ πιθανό να μετατραπούν σε πελάτες.
Αν στοχεύσεις στις σωστές λέξεις-κλειδιά που είναι σχετικές με αυτό που ψάχνει το κοινό σου, τότε το conversion rate μπορεί να είναι πολύ υψηλό και να σου φέρνει κέρδη με σταθερό και μακροπρόθεσμο πλάνο.
Ο οδηγός eCommerce SEO που ακολουθεί θα σε κατατοπίσει σχετικά με το πώς μπορείς να το πετύχεις αυτό και ποια SEO λάθη που γίνονται συχνά από τις επιχειρήσεις θα πρέπει να αποφεύγεις.
Ας ξεκινήσουμε…
Έρευνα για τις λέξεις-κλειδιά
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις στη SEO στρατηγική του e-shop σου είναι να ερευνήσεις πολύ προσεκτικά τις λέξεις-κλειδιά, για κάθε μία εκ των οποίων θα βελτιστοποιήσεις κάθε σελίδα του site.
Αν δεν γνωρίζεις τι ακριβώς ψάχνει το κοινό σου αλλά και αν είναι εφικτό να πετύχεις υψηλό ranking για συγκεκριμένα keywords, τότε όλα τα υπόλοιπα είναι χάσιμο χρόνου.
Δύο είναι τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσεις:
- Να βρεις τις κατάλληλες λέξεις-κλειδιά.
- Να βελτιστοποιήσεις κάθε σελίδα του online shop σου για κάθε μία από αυτές.
Φυσικά, σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, οι σελίδες μπορούν να είναι κυριολεκτικά χιλιάδες.
Υπάρχουν, βασικά, οι σελίδες των κατηγοριών και οι σελίδες των προϊόντων.
Με τις σελίδες των προϊόντων να φτάνουν πολλές φορές τις μερικές χιλιάδες ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησής σου, λογικό είναι να μην ξέρεις από πού αξίζει να ξεκινήσεις.
Το σωστότερο είναι να έχεις ένα ολοκληρωμένο πλάνο SEO, όταν δημιουργείς το ηλεκτρονικό σου κατάστημα, για να μην χρειαστεί να μπείς στη χρονοβόρα διαδικασία να διορθώνεις εκ των υστέρων λάθη που μπορεί να έχουν γίνει.
Πάντως, σίγουρα, είναι λογικό να βάλεις κάποιες προτεραιότητες, με έμφαση στις σελίδες των κατηγοριών, οι οποίες αντιστοιχούν και στα keywords με τις περισσότερες αναζητήσεις.
Εντοπισμός URLs προς βελτιστοποίηση
Τώρα για να βρεις πόσες και ποιες είναι οι σελίδες του ηλεκτρονικού καταστήματός σου για τις οποίες θα πρέπει να υλοποιήσεις keyword research, ο έλεγχος του xml sitemap είναι μια καλή αρχή.
Ανάλογα με την πλατφόρμα/τεχνολογία που χρησιμοποιείς, το URL για να εντοπίσεις το sitemap είναι και διαφορετικό.
Δοκίμασε να πληκτρολογήσεις domain.com/sitemap.xml (ή domain.com/sitemap_index.xml αν έχεις WordPress ιστοσελίδα και χρησιμοποιείς το Yoast plugin) – θα δεις κάτι σαν το ακόλουθο.
Τώρα πατώντας σε κάθε ένα από τα ενεργά links, μπορείς να δεις τα επιμέρους URLs – για παράδειγμα στην επόμενη φωτογραφία εμφανίζονται τα URLs που ανήκουν στις κατηγορίες προϊόντων για το e-shop του ανωτέρου παραδείγματος.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Στο xml sitemap εμφανίζονται τα URLs που εσύ (ή ο developer σου) έχεις επιλέξει να ευρετηριαστούν από τη Google. Αν τώρα για οποιαδήποτε λόγο (πολλές φορές από λάθος) δεν έχεις συμπεριλάβει κάποια URLs σε αυτό, πολύ απλά δεν θα εμφανιστούν.
Έχοντας τώρα βρει όλα τα προς βελτιστοποίηση URLs, ήρθε η ώρα να αποφασίσεις από πού θα ξεκινήσεις.
Καθορισμός προτεραιοτήτων
Δύο οι βασικοί τρόποι για να επιλέξεις από πού θα ξεκινήσεις:
Google Analytics: Επίλεξε Behaviour > Site Content > Landing Pages – εκεί θα βρεις μία λίστα με τις σελίδες, οι οποίες αποτελούν την είσοδο των χρηστών στο ηλεκτρονικό κατάστημά σου από την υψηλότερη επισκεψιμότητα στη χαμηλότερη.
Google Search Console: Επίλεξε “Performance” από το sidebar στα αριστερά και στη συνέχεια “Pages” – εκεί θα δεις την κίνηση που κάθε μία από τις σελίδες σου λαμβάνει, ξανά από την υψηλότερη επισκεψιμότητα στη χαμηλότερη.
Αν τώρα θέλεις να μάθεις πώς θα εκμεταλλευτείς στο έπακρο αυτά τα δεδομένα διάβασε απλά αυτό!
Εντοπισμός των keywords
Αφετηρία στην έρευνα των λέξεων-κλειδιά είναι οπωσδήποτε η κοινή λογική – να συγκεντρώσεις δηλαδή κάποιες ιδέες με βάση το τι διαθέτεις προς πώληση και σε ποιους (customer avatar / target audience).
Έπειτα, θα πρέπει να χρησιμοποιήσεις κάποιο SEO εργαλείο που προτείνει συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά με βάση τις μηνιαίες αναζητήσεις αλλά και το πόσο εφικτό είναι να πετύχεις υψηλή κατάταξη για την καθεμία (με βάση την απόδοση της ιστοσελίδας σου σε σχέση με τον ανταγωνισμό).
Ένα τέτοιο πρόγραμμα είναι το Keywords Explorer του Ahrefs, στο οποίο μπορείς να πληκτρολογήσεις μια βασική λέξη και αυτό να σου βγάλει πολλές σχετικές προτάσεις.
Ένας άλλος τρόπος να βρεις και άλλες ιδέες είναι το Keyword Planner (Google Ads), αλλά και τα αποτελέσματα αυτόματης συμπλήρωσης του Google ή της Amazon, δηλαδή οι προτάσεις που κάνει το ίδιο το Google ή η Amazon, όταν ξεκινάς να πληκτρολογείς έναν όρο στη μπάρα αναζήτησης.
Το να βρεις τις λέξεις-κλειδιά με βάση αυτούς τους τρόπους είναι μόνο η αρχή στη συνολική έρευνα που πρέπει να κάνεις.
Το μεγαλύτερο λάθος που γίνεται πολύ συχνά είναι να προσπαθεί ένα e-shop να πετύχει υψηλή κατάταξη για μια εξαιρετικά δύσκολη και ανταγωνιστική λέξη-κλειδί.
Ο όγκος των μηνιαίων αναζητήσεων είναι σίγουρα ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό για να το λάβεις υπόψη, όμως καλό είναι να μη αρκεστείς μόνο σε αυτό.
Δύο πράγματα παίζουν, επίσης, κομβικό ρόλο:
Δυσκολία λέξης
Τα προγράμματα προτάσεων για keywords σου δείχνουν δίπλα από κάθε λέξη πόσο δύσκολο, εύκολο ή έστω εφικτό είναι να κάνεις SEO για αυτό το keyword (πχ στο Ahrefs ονομάζεται “keyword difficulty”).
Είναι εξαιρετικής σημασίας να θυμάσαι ότι δεν έχει νόημα να κάνεις προσπάθεια για υψηλή κατάταξη σε μια λέξη-κλειδί, η οποία είναι πολύ δύσκολη – εκτός αν είσαι φυσικά ο παίχτης που κάνει dominate την αγορά 🙂
Οι λέξεις-κλειδιά με μεγάλο όγκο αναζητήσεων, αν παράλληλα φανερώνουν και πρόθεση αγοράς από το χρήστη, είναι πολύ ανταγωνιστικές.
Εκτός από το τι προτείνει το Keyword Explorer, σου προτείνω να κάνεις και μια χειροκίνητη αναζήτηση.
Ποιοι ανταγωνιστές σου εμφανίζονται στην πρώτη σελίδα για ένα συγκεκριμένο keyword; Είναι εφικτό να τους ξεπεράσεις;
Στο Ahrefs, μπορείς να εισάγεις το site οποιουδήποτε ανταγωνιστή σου εμφανίζεται υψηλότερα από εσένα και εκεί να διαπιστώσεις το authority της σελίδας αλλά να δεις και άλλα στοιχεία, όπως τον αριθμό των backlinks.
Αν η… απόσταση από τη δική σου σελίδα είναι τεράστια, δεν έχει νόημα να επενδύσεις κόπο, χρόνο και χρήμα.
Είναι πολύ προτιμότερο να βρεις άλλες λέξεις-κλειδιά (κατά προτίμηση long-tail keywords) που μπορεί μεν να έχουν λιγότερες αναζητήσεις αλλά έχουν και λιγότερο ανταγωνισμό, κάτι που θα επιτρέψει το υψηλό ranking σε προσιτό χρονικό διάστημα σύμφωνα πάντα και με το budget σου.
Πρόθεση αναζήτησης
Όπως προαναφέρθηκε, το αν μια λέξη είναι ανταγωνιστική εξαρτάται όχι μόνο από τον όγκο αναζητήσεων αλλά και από την πρόθεση αναζήτησης.
Αν η πρόθεση εκ μέρους του χρήστη είναι καθαρά πληροφοριακή, όπως για παράδειγμα αν ψάχνει “διαμερισμα αθηνα” (100 αναζητήσεις μηνιαίως) τότε δεν έχει νόημα να βελτιστοποιήσεις τη σελίδα για αυτή τη φράση καθώς δεν γνωρίζεις ποια είναι η πρόθεση του χρήστη που πραγματοποιεί αυτή την αναζήτηση.
Από την άλλη πλευρά, μπορεί ένα keyword να έχει μικρότερο όγκο μηνιαίων αναζητήσεων αλλά να φανερώνει πρόθεση αγοράς από το χρήστη και άρα να μπορείς να πετύχεις ικανοποιητικό conversion rate – για παράδειγμα το keyword “διαμερισμα αθηνα αγορα” (20 αναζητήσεις τον μήνα) φανερώνει ξεκάθαρα την πρόθεση αγοράς.
TIP: Αν πραγματικά θέλεις να μάθεις πώς να πραγματοποιείς αποτελεσματικό keyword research, αυτός ο οδηγός θα λύσει όλες σου τις απορίες.
Δόμησε το site σου με βάση τις λέξεις-κλειδιά
Κάθε λέξη-κλειδί πρέπει να συνδέεται με μια συγκεκριμένη σελίδα στο e-shop σου.
Σε καμία περίπτωση, δεν πρέπει να στοχεύουν δύο ή παραπάνω σελίδες στην ίδια λέξη-κλειδί.
Όταν συμβαίνει αυτό, η κάθε σελίδα “κανιβαλίζει” (keyword cannibalisation) την απόδοση των υπολοίπων με αποτέλεσμα καμία από αυτές να μην έχει την απόδοση που θα μπορούσε να έχει σε διαφορετική περίπτωση.
Οι σελίδες των κατηγοριών θα βελτιστοποιηθούν για μία πιο γενική λέξη, στη συνέχεια κάθε υποκατηγορία για μία ειδικότερη και κάθε σελίδα προϊόντος για τη λέξη/φράση που αντιστοιχεί στο προϊόν.
Φυσικά, δεν θα συνδέονται όλες οι σελίδες με keywords που έχουν μεγάλο όγκο αναζητήσεων, αφού, όταν μιλάμε για ένα συγκεκριμένο προϊόν ή μια ειδική υποκατηγορία, είναι λογικό οι αναζητήσεις να μειώνονται.
Όμως, αυξάνετε το conversion rate, καθώς ο χρήστης που ψάχνει κάτι συγκεκριμένο είναι πολύ πιθανότερο να θέλει και να το αγοράσει.
Έτσι, μπορεί στη σελίδα κάποιου προϊόντος ή υποκατηγορίας να χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε μια μακροσκελή λέξη-κλειδί (long-tail keyword), δηλαδή ένα keyword που είναι φράση, αφού αποτελείται από περισσότερους όρους.
Αυτό όχι μόνο δεν είναι κακό, αλλά αντίθετα είναι ιδιαίτερα επιθυμητό.
Οι μακροσκελείς λέξεις-κλειδιά μπορεί να μην έχουν μεγάλο όγκο αναζητήσεων, αλλά είναι πολύ εξειδικευμένες, κάτι που φανερώνει έντονη πρόθεση αγοράς από το χρήστη και αυξημένη πιθανότητα πώλησης στο e-shop (εφόσον φυσικά το keyword αυτό είναι σχετικό με τη σελίδα στην οποία αντιστοιχεί).
Το ζητούμενο είναι να έχει το site μια ξεκάθαρη δομή, στην οποία κάθε κατηγορία σπάει σε περισσότερες υποκατηγορίες, εκ των οποίων κάθε μία σπάει είτε σε προϊόντα είτε σε μια ακόμα υπο-υποκατηγορία και ούτω καθεξής.
Αν μέσα σε μια κατηγορία, βρίσκονται και άλλες βασικές κατηγορίες, τότε δεν θα μπορεί να γίνει μια ξεκάθαρη στόχευση σε keywords και θα υπάρχουν σελίδες που θα ανταποκρίνονται με το περιεχόμενο τους σε περισσότερες λέξεις-κλειδιά που δεν είναι συναφείς μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να μην σε επιβραβεύσει η Google με υψηλή κατάταξη.
Διαφορετική είναι πάντως η περίπτωση των παραλλαγών της ίδιας λέξης-κλειδί.
Είναι πολύ σημαντικό να στοχεύσει κάθε σελίδα σε μία λέξη-κλειδί, όμως όχι μόνο είναι επιτρεπτό αλλά ιδανικό να υπάρχουν παραλλαγές της ίδιας λέξης μέσα στο κείμενο.
Όπως θα δούμε παρακάτω, το keyword, στο οποίο στοχεύουμε θα πρέπει να τοποθετηθεί σε ορισμένα στρατηγικά σημεία της σελίδας, όμως ο στόχος πρέπει να είναι να μην επαναλαμβάνουμε την ίδια λέξη αυτούσια και μηχανικά, αλλά με διάφορα συνώνυμα που θα βοηθήσουν τη Google να καταλάβει καλύτερα περί τίνος πρόκειται, έτσι ώστε να κατατάξει τη σελίδα αντίστοιχα.
Διαβάστε περισσότερα για αυτό: Semantic Search: What it is & Why it Matters for SEO Today
On–page SEO
Στο on-page SEO, στόχος είναι να φτιάξεις το site με τέτοιο τρόπο, ώστε τα βασικά του στοιχεία να περιλαμβάνουν τις λέξεις-κλειδιά που βρήκες στο προηγούμενο βήμα.
Άλλος πολύ σημαντικός στόχος του on-page SEO είναι να γίνει τεχνικός έλεγχος στο site, ώστε αυτό να είναι κατάλληλο, ασφαλές και άρτιο από τεχνικής άποψης, διότι μόνο έτσι θα επιτύχει υψηλή κατάταξη.
Τον τεχνικό έλεγχο θα τον συζητήσουμε στην επόμενη ενότητα.
Στην παρούσα ενότητα, θα περιγράψουμε κυρίως τις γλωσσικές επιλογές που πρέπει να γίνουν, ώστε το ηλεκτρονικό σου κατάστημα όχι μόνο να εμφανιστεί σε καλή θέση στη Google αλλά και να προσελκύσει πελάτες μέσα από τα οργανικά αποτελέσματα.
Δομή URLs
Το URL για κάθε σελίδα θα πρέπει να είναι βελτιστοποιημένο για τις μηχανές αναζήτησης, δηλαδή να μην περιέχει αριθμούς και άσχετα σύμβολα, παρά μόνο τη λέξη-κλειδί.
Για παράδειγμα το URL του άρθρου που διαβάζεις αυτή τη στιγμή είναι: https://digitalbang.gr/ecommerce-seo/
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι, για να φτιάξεις περιγραφικά URLs, θα πρέπει να αναφέρεις την κατηγορία, την υποκατηγορία και το προϊόν, ανάλογα με τη σελίδα για την οποία πρόκειται, με βάση μια εύκολα κατανοήσιμη και διακριτή δομή:
- domain.com/category για τη σελίδα μιας βασικής κατηγορίας
- domain.com/category/subcategory για τη σελίδα μιας υποκατηγορίας
- com/category/subcategory/product για τη σελίδα ενός προϊόντος
Υπάρχει μια ολόκληρη συζήτηση ανάμεσα στους ειδικούς του SEO κατά πόσο πρέπει να αναφέρονται οι προηγούμενες κατηγορίες όσο προχωράμε πιο βαθιά μέσα στο site ή μήπως θα ήταν καλύτερα η δομή να είναι domain.com/product, για να είναι το URL σύντομο.
Σίγουρα, είναι ζητούμενη η συντομία, όμως το να αναφέρουμε και τις κατηγορίες και τις υποκατηγορίες είναι πολύ σημαντικό για δύο βασικούς λόγους:
- Βοηθάει το χρήστη να πλοηγηθεί ευκολότερα στο site μέσω του URL.
- Αποτελεί οδηγό για τις μηχανές αναζήτησης, για να καταλάβουν καλύτερα τη δομή της ιστοσελίδας.
Κατά τα άλλα, καλό είναι να θυμάσαι να χρησιμοποιείς τη βασική λέξη-κλειδί στην οποία στοχεύει η κάθε σελίδα, και όταν πρόκειται για φράση να χωρίζεις με παύλα (–) και όχι με άλλα σύμβολα (πχ “_”) τις λέξεις μεταξύ τους.
Meta titles & descriptions
Ο μετα-τίτλος (meta title) δεν είναι ορατός πουθενά στη σελίδα σου, αλλά είναι ο τίτλος που εμφανίζεται όταν η σελίδα εμφανίζεται στα οργανικά αποτελέσματα (SERPs).
Συνεπώς, είναι πολύ σημαντικός, αφού πρέπει να δίνει στο χρήστη να καταλάβει περί τίνος πρόκειται και να τον προσελκύει να πατήσει πάνω, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να είναι φιλικός για τις μηχανές αναζήτησης.
Έτσι, πρέπει να περιλαμβάνει τα εξής χαρακτηριστικά:
- Να περιέχει το keyword, για το οποίο θέλεις να κάνει ranking η σελίδα. Αν μπορείς να προσθέσεις και παραλλαγές της λέξης-κλειδί, ακόμα καλύτερα.
- Να είναι αρκετά ελκυστικός, ώστε να προτρέπει τους χρήστες να “πατήσουν” πάνω στο δικό σου snippet. Η χρήση power words, όπως δωρεάν, εκπτώσεις, προλάβετε, μάθετε, αγοράστε τώρα, βοηθούν να τονιστούν τα οφέλη που θα έχει ο χρήστης από τη σελίδα και να δημιουργηθεί η αίσθηση της μοναδικής ευκαιρίας που δεν πρέπει να χαθεί.
- Να είναι μέχρι περίπου 60 χαρακτήρες (θεωρητικά μέχρι 612px), γιατί μόνο έτσι θα φαίνεται ολόκληρος στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Οι μετα-περιγραφές (meta descriptions) είναι επίσης πολύ σημαντικές, επειδή επηρεάζουν το Click-Through Rate (CTR).
Συγκεκριμένα, κάθε φορά που η σελίδα σου εμφανίζεται στα οργανικά αποτελέσματα, κάποιοι χρήστες θα την αγνοήσουν ενώ κάποιοι άλλοι θα την επιλέξουν με βασικό κριτήριο τον τίτλο και την περιγραφή που υπάρχει κάτω από αυτόν.
Αν θέλεις να αυξήσεις τόσο το ranking όσο και το ποσοστό όσων θα κάνουν κλικ σε αυτή, τότε θα πρέπει να θυμάσαι τα εξής:
- Ανάφερε το keyword όσο νωρίτερα μπορείς στο κείμενο. Το κείμενο καλό είναι να έχει φυσική ροή και όχι απλά να αριθμεί διάφορες λέξεις-κλειδιά.
- Γράψε ένα ελκυστικό κείμενο, το οποίο θα αναφέρει τα βασικά οφέλη για τον καταναλωτή (άμεση αποστολή, δωρεάν μεταφορικά, εκπτώσεις).
- Το κείμενο δεν πρέπει να είναι πάνω από περίπου 155 χαρακτήρες, γιατί αλλιώς η περιγραφή θα κοπεί και δεν θα φαίνεται ολόκληρη.
Επικεφαλίδες (header tags)
Ο μετα-τίτλος, όπως προαναφέρθηκε, δεν εμφανίζεται μέσα στην ιστοσελίδα, αλλά στα οργανικά αποτελέσματα.
Ο τίτλος που εμφανίζεται σε κάθε σελίδα μέσα στο e-shop είναι η επικεφαλίδα (heading) και πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει.
Το Heading 1 (H1) είναι απαραίτητο, για να είναι βελτιστοποιημένη η σελίδα και πρέπει να υπάρχει μόνο μία φορά σε κάθε σελίδα περιέχοντας τη λέξη-κλειδί.
Αν θέλεις να προσθέσεις επόμενες επικεφαλίδες, τότε αυτές θα πρέπει να είναι H2 έως H6 ανάλογα με τη δομή της κάθε σελίδας.
Φωτογραφίες
Οι εικόνες είναι φυσικά απαραίτητες σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, όμως οι μηχανές αναζήτησης δυσκολεύονται να τις κατανοήσουν και να κατατάξουν αντίστοιχα την κάθε σελίδα.
Για να βοηθήσεις τη Google να καταλάβει τι απεικονίζει κάθε εικόνα, θα πρέπει να χρησιμοποιείς την ετικέτα alt, η οποία την περιγράφει.
Εκεί, είναι πολύ χρήσιμο να αναφέρεις τη λέξη-κλειδί, η οποία επίσης πρέπει να μπαίνει και στο όνομα του αρχείου (filename) πάντα με λατινικούς χαρακτήρες.
Το να ονομάζεις τις φωτογραφίες με άσχετα ονόματα αρχείων (π.χ. με αριθμούς) δεν βοηθάει καθόλου – με την προσθήκη όμως του keyword κάνεις την κατάλληλη νύξη για το τι περιλαμβάνει η κάθε φωτογραφία.
Τέλος, μην ξεχνάς να προσδιορίζεις το όνομα, το caption και την περιγραφή της φωτογραφίας.
Περιγραφές προϊόντων
Σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, οι περιγραφές των προϊόντων παίζουν τεράστιο ρόλο, αφού ο πιθανός πελάτης δεν έχει μπροστά του αυτό που σκέφτεται να αγοράσει.
Έτσι, εκτός από πολύ καλές, όμορφες και αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες, ιδαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί και στο πώς θα περιγράψεις αυτό που θέλεις να πουλήσεις.
Οι ελκυστικές περιγραφές προϊόντων δεν αυξάνουν μόνο το conversion rate αλλά συμβάλλουν και στο SEO, καθώς βοηθούν τη Google να καταλάβει την ιδιαιτερότητα κάθε προϊόντος.
Το να έχει κάθε σελίδα μοναδικό και χρήσιμο περιεχόμενο είναι πολύ βασικό για το SEO, οπότε υπό αυτή τη σκοπιά καλό είναι να έχεις περιγραφή όχι μόνο για τις σελίδες των προϊόντων αλλά και για αυτές των κατηγοριών και των υποκατηγοριών, στις οποίες θα αναφέρεις τα κοινά χαρακτηριστικά όλων των προϊόντων σε μια κατηγορία.
Μερικοί κανόνες για αποδοτικές περιγραφές που… πουλάνε:
- Ανάφερε τη λέξη-κλειδί, στην οποία στοχεύεις, όσο το δυνατόν πιο νωρίς στο κείμενο. Στη συνέχεια, προσπάθησε να χρησιμοποιήσεις παραλλαγές της, συνώνυμα και παράγωγα, αλλά και μακροσκελείς λέξεις-κλειδιά που ψάχνει το κοινό σου.
- Γράψε ένα πρωτότυπο κείμενο που είναι ευανάγνωστο χωρίς γραμματικά, ορθογραφικά και συντακτικά λάθη.
- Μην αντιγράφεις κείμενα από ανταγωνιστές σου ή τους κατασκευαστές/προμηθευτές. Το διπλότυπο περιεχόμενο είναι κλασικός λόγος να σας τιμωρήσει η Google.
- Περίγραψε το προϊόν από την οπτική γωνία του αγοραστή αναφέροντας τα οφέλη που θα αποκομίσει από αυτό και όχι απλώς τα τεχνικά του χαρακτηριστικά.
- Εστίασε στα δεδομένα και απόφυγε χρήση υπερβολικών επιθέτων που δεν προσθέτουν τίποτα ουσιαστικό και κάνουν το κείμενο να δείχνει spammy.
- Εξήγησε με σύντομα κείμενα κάτω από το προϊόν πώς ο χρήστης μπορεί να το χρησιμοποιήσει και να αποκομίσει τα μέγιστα από αυτό. Οι οδηγοί how-to είναι περιεχόμενο που λατρεύει η Google.
Τεχνικός έλεγχος site
Πιστοποιητικό SSL
Το https αντί για http είναι ένας παράγοντας κατάταξης που η ίδιο η Google έχει παραδεχθεί ότι λαμβάνει υπόψη, ειδικά όταν πρόκειται για e-shop.
Αυτό συμβαίνει επειδή σχεδόν όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα συγκεντρώνουν προσωπικές πληροφορίες των χρηστών, οπότε είναι πολύ σημαντικό να είναι σίγουρο ότι όλες αυτές οι πληροφορίες είναι κρυπτογραφημένες, άρα και ασφαλείς.
Αν δεν έχεις ήδη, ήρθε η ώρα να εγκαταστήσει ένα SSL certificate σήμερα κιόλας.
Ταχύτητα φόρτωσης
Η υψηλή ταχύτητα φόρτωσης επηρεάζει τόσο το conversion rate όσο και τα rankings.
Γνωρίζεις ότι το conversion rate αυξάνεται κατά 7% ανά δευτερόλεπτο μικρότερου χρόνου φόρτωσης;
Μια σελίδα που αργεί να φορτώσει έχει ως αποτέλεσμα υψηλό bounce rate, γιατί πολύ απλά ο χρήστης δεν θέλει να περιμένει και βγαίνει από αυτή αμέσως, ειδικά τώρα που πλέον περισσότερες από τις μισές αναζητήσεις γίνονται από κινητές συσκευές.
Το υψηλό ποσοστό εγκατάλειψης είναι με τη σειρά του ένα στοιχείο που αξιολογεί η Google, για να κατατάξει χαμηλά μια σελίδα στα αποτελέσματα αναζήτησης, αφού δεν τη θεωρεί σχετική για αυτόν τον όρο.
Μπορείς να ελέγξεις τη ταχύτητα φόρτωσης της σελίδας σου και το αν αυτή θεωρείται καλή ή όχι σε διάφορα εργαλεία, όπως το Google Page Speed Insights ή το GTmetrix.
Τα βασικότερα προβλήματα που μειώνουν την ταχύτητα φόρτωσης είναι τα εξής:
- μεγάλα αρχεία φωτογραφιών
- πολλά CSS stylesheets
- χαμηλής ποιότητας web hosting (για performance web hosting δείτε εδώ)
Mobile friendliness
Επειδή, όπως προαναφέρθηκε, ο αριθμός των αναζητήσεων από κινητές συσκευές αυξάνεται διαρκώς, το να είναι μια σελίδα mobile-friendly είναι πλέον παράγοντας υψηλού ranking.
Συνεπώς, καλό είναι να βελτιστοποιήσεις τις σελίδες του e-shop σου, για να εμφανίζονται σωστά και όμορφα σε όλα τα μεγέθη και αναλύσεις κινητών συσκευών.
Μπορείς να χρησιμοποιήσετε το Google’s Mobile-Friendly Test, για να βεβαιωθείς ότι η σελίδα σου είναι φιλική για κινητά.
Schema markup
Το Schema markup (structured data) είναι ένας πολύ αποδοτικός τρόπος, για να βελτιωθεί η εμφάνιση της σελίδας σου στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Χωρίς αυτό, η σελίδα θα εμφανίζεται μόνο με τον τίτλο και την περιγραφή, ενώ με αυτό θα προστεθούν και άλλα στοιχεία, όπως η τιμή του προϊόντος, η βαθμολογία των χρηστών και τα reviews.
Έτσι, αυτή θα γίνει πιο φανερή και αξιοπρόσεκτη, κάτι που θα αυξήσει το CTR έως και 30% και συνεπώς την επισκεψιμότητα στο online κατάστημά σου, ενώ ταυτόχρονα η Google θα καταλάβει καλύτερα τι αφορά κάθε σελίδα.
Η εισαγωγή structured data είναι (τις περισσότερες φορές) μία δύσκολη διαδικασία οπότε μην διστάσεις να επικοινωνήσετε μαζί μου για βοήθεια.
Διπλότυπο περιεχόμενο
Το διπλότυπο περιεχόμενο (duplicated content), το να έχουν δηλαδή δύο ή περισσότερες σελίδες το ίδιο περιεχόμενο, είναι πρόβλημα για το SEO.
Για να διαπιστώσεις αν υπάρχει διπλότυπο περιεχόμενο στο e-shop σου, χρησιμοποίησε το Site Audit του Ahrefs, επιλέγοντας Internal Pages > Content Quality.
Εκεί θα δεις πορτοκαλί σημεία, εφόσον υπάρχει πρόβλημα, και όταν πατήσεις πάνω σε κάποιο από αυτά, θα βρεις πανομοιότυπες σελίδες, οι οποίες ωστόσο έχουν διαφορετικά URLs.
Το διπλότυπο περιεχόμενο μπορείς να το ελέγξεις και στο ScreamingFrog.
Σε αυτή την περίπτωση, έχεις 4 βασικές επιλογές:
- Να διαγράψεις όλες τις σελίδες πλην μίας (της ισχυρότερης) και να τις κάνεις 301 redirect σε αυτή που απομένει.
- Να ενοποιήσεις (amalgamate) το περιεχόμενο από όλες τις σελίδες σε μία δημιουργώντας μία long-form σελίδα (δες σχετικά τη Skyscraper τεχνική του Brian Dean).
- Αν για τον οποιοδήποτε λόγο πρέπει να υπάρχουν όλες, κάνε canonicalise προς την ισχυρότερη (αυτή με τις υψηλότερες πιθανότητες να κάνει rank).
- “Αποβελτιστοποίησε” (deoptimise) όλες τις σελίδες πλην της κυρίας ή/και βελτιστοποίησέ τις για διαφορετικά keywords.
Εσωτερικοί & εξωτερικοί σύνδεσμοι
Τα inbound links (εισερχόμενοι σύνδεσμοι) προς μία σελίδα είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες κατάταξης στη Google.
To off-page SEO είναι ακριβώς αυτό, το να κερδίσει μια σελίδα backlinks από διάφορα άλλα sites, τα οποία πληρούν ορισμένα κριτήρια.
Όμως, και το internal linking, το να παραπέμπει δηλαδή μία σελίδα του e-shop σε μία άλλη εσωτερική, παίζει επίσης κομβικό ρόλο για υψηλά rankings.
Internal linking (εσωτερική διασύνδεση)
Η στρατηγική διασύνδεση των διαφόρων σελίδων στο e-shop σου είναι ένας εξαιρετικός τρόπος, για να αυξήσεις τη ταχύτητα, με την οποία οι μηχανές αναζήτησης το ανιχνεύουν και να τις καθοδηγήσεις στις πιο σημαντικές σελίδες του.
Παράλληλα, βοηθά στο να μεταφέρεις αξία/δύναμη (link equity) από ισχυρότερες σελίδες σε λιγότερο ισχυρές με σκοπό την ενδυνάμωση (άρα και τα καλύτερα rankings) των δεύτερων.
Μερικές χρήσιμες οδηγίες για το interlinking:
- Βεβαιώσου ότι η αρχιτεκτονική του site είναι καλά οργανωμένη με διαρθρωμένα επίπεδα (Αρχική Σελίδα, Κατηγορίες, Υποκατηγορίες, Προϊόντα).
- Δημιούργησε μια ισχυρή δομή με πολλά links μεταξύ των σελίδων.
- Οι σύνδεσμοι πρέπει να είναι μόνο μεταξύ σχετικών σελίδων.
- Τα περισσότερα internal links πρέπει να στέλνουν σε εσωτερικές σελίδες, στις οποίες θέλεις να πετύχεις υψηλό ranking, όπως στις σελίδες των κατηγοριών.
- Πολύ αποδοτικό internal linking είναι και η ενότητα με “Σχετικά προϊόντα” στο τέλος της σελίδας ενός προϊόντος.
- Πρότεινε στην αρχική σελίδα τα πιο δημοφιλή προϊόντα.
- Αντί για link με τη φράση “πατήστε εδώ”, χρησιμοποίησε anchor text με τη λέξη-κλειδί.
Link building και off-page SEO
Όπως προαναφέρθηκε, το off-page SEO στοχεύει στη δημιουργία backlinks από διάφορα sites προς τη σελίδα σου.
Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι οποιοδήποτε backlink είναι χρήσιμο. Τα sites που φιλοξενούν το link σου θα πρέπει οπωσδήποτε να έχουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
Το link building είναι μια χρονοβόρα και απαιτητική διαδικασία, η οποία όμως, αν γίνει σωστά και προσεκτικά, μπορεί να αποφέρει απίστευτα αποτελέσματα.
Ή μάλλον για να το θέσω διαφορετικά, χωρίς links μην περιμένεις υψηλά rankings (εκτός αν είσαι σε niche με εξαιρετικά χαμηλό ανταγωνισμό).
Η αγορά και το χτίσιμο μαζικών links κατά χιλιάδες σε άσχετα sites, όπως αραβικά ή κινέζικα, και τα backlinks από sites με spam περιεχόμενο είναι ενέργειες που συχνά προκαλούν penalty από τη Google, κάτι που μπορεί ακόμα και να σε εξαφανίσει από τα οργανικά αποτελέσματα.
Μερικοί χρήσιμοι, απλοί και ασφαλείς τρόποι για αποδοτικό link building είναι οι παρακάτω.
· Sites που έχουν link στους ανταγωνιστές σου
Το να εντοπίσεις sites που φιλοξενούν links των ανταγωνιστών σου είναι πολύ σημαντικό, καθώς αυτά τα sites είναι πολύ πιθανό να είναι πρόθυμα να φιλοξενήσουν και το δικό σου link.
Για να το πετύχεις αυτό, μπορείς να χρησιμοποιήσεις το Link Intersect του Ahrefs και στην ενότητα “Enter competitor homepages” να πληκτρολογήσεις τις σελίδες των ανταγωνιστών σου.
Περιηγήσου στα αποτελέσματα και θα ανακαλύψεις σίγουρα καλές ευκαιρίες.
· Κατασκευαστές των προϊόντων σου
Μία άλλη πολύ εύκολη δυνατότητα να κερδίσεις backlinks είναι να ζητήσεις από τη σελίδα του κατασκευαστή των προϊόντων σου να προσθέσει το e-shop σου στην ενότητα “Where to Buy”, την οποία έχουν οι περισσότεροι κατασκευαστές.
Αυτό σου δίνει την ευκαιρία να κερδίσεις backlink από το εξωτερικό από ένα πολύ σχετικό site, το οποίο πιθανότατα θα έχει και υψηλό authority.
· Η τεχνική της διεθνούς εναλλακτικής
Η “τεχνική της διεθνούς εναλλακτικής” λειτουργεί με τα εξής απλά βήματα:
- Εντόπισε ανταγωνιστές σου με τα ίδια προϊόντα που δραστηριοποιούνται σε άλλη αγορά, για παράδειγμα μόνο στην Αμερική.
- Βρες blogs που προτείνουν κάποιον από αυτούς τους ανταγωνιστές για την αγορά συγκεκριμένου προϊόντος.
- Ζήτησε από το blog να προσθέσει και το δικό σου site για τους αναγνώστες που ζουν στην περιοχή στην οποία δραστηριοποιείσαι – για παράδειγμα την Ευρώπη ή την Ελλάδα ανάλογα με το πού στέλνεις τα προϊόντα σου.
· Broken links
Τα broken links είναι αυτά που στέλνουν σε σελίδες, οι οποίες δεν υπάρχουν πλέον, κάτι που μπορεί να αποδειχτεί χρυσωρυχείο για ένα υπάρχον e-shop στον ίδιο κλάδο.
Για να εντοπίσεις αυτά τα broken links, το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να πληκτρολογήσεις στο Ahrefs τη URL μια σελίδας και στη συνέχεια να πατήσεις το Broken links report.
Έπειτα, επικοινώνησε με τους ιδιοκτήτες/webmasters των σελίδων που στέλνουν links σε αυτά, για να τους ζητήσεις να αντικαταστήσουν το broken link με link προς τη σελίδα σου.
Μια τέτοια πρακτική έχει πολλές πιθανότητες επιτυχίας, αφού δεν βοηθά μόνον εσένα αλλά και τους ιδιοκτήτες της σελίδας που έχει το broken link (win-win).
Ουσιαστικά τη βοηθάς να βελτιωθεί με το να αντικαταστήσει ένα link που δεν οδηγεί πουθενά με ένα link που μπορεί να φανεί χρήσιμο στους αναγνώστες της.
· Amazon
Περίπου 40% των αναζητήσεων για αγορά προϊόντος γίνονται στην Amazon. Το να προσθέσεις τα προϊόντα σου εκεί όχι μόνο θα σου φέρει μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, αλλά θα σου δώσει τη δυνατότητα να κερδίσεις και backlinks.
· Αναφορές στο brand (link reclamation)
Μπορείς να χρησιμοποιήσεις το Mention, για να λαμβάνεις ειδοποιήσεις κάθε φορά που κάποιο site αναφέρεται στο brand σου χωρίς να βάζει link.
Στη συνέχεια, επικοινώνησε μαζί του και ζήτησε του να προσθέσει το link σου, κάτι που άλλωστε είναι το “σωστό” να κάνει αν θέλει να εξυπηρετήσει και τους δικούς του αναγνώστες.
Εναλλακτικά μπορείς να ενεργοποιήσεις τη λειτουργία Mentions στο Ahrefs.
Content marketing & SEO
Η τάση πλέον στο marketing γενικότερα καθώς και στο digital marketing και το SEO ειδικότερα είναι η έμμεση προσέγγιση των πιθανών πελατών (inbound marketing) και όχι η άμεση, επιθετική πώληση.
Στόχος είναι το κοινό να συμπαθήσει το brand, να το θεωρήσει αξιόπιστο και να αισθανθεί εμπιστοσύνη, όχι να βομβαρδίζεται με διαφημίσεις που του πωλούν κάτι.
Η αποδοτικότητα πλέον των διαφημίσεων, ειδικά στο ψηφιακό περιβάλλον, είναι πολύ χαμηλή, ενώ αντίθετα οι χρήστες ψάχνουν πληροφορίες για τα πράγματα που τους απασχολούν και για τα οποία ενδιαφέρονται.
Η προώθηση, λοιπόν, χρήσιμου περιεχομένου πάνω στον κλάδο σου είναι κάτι απαραίτητο, για να αποκτήσεις μια σταθερή σχέση με το κοινό σου.
Πώς μπορεί λοιπόν το content marketing να ενταχθεί στην SEO στρατηγική σου;
Μα φυσικά μέσω της δημιουργίας πρωτότυπου περιεχομένου σχετικά με το προϊόν ή την υπηρεσία που διαθέτεις προς πώληση.
Το περιεχόμενο αυτό μπορεί να έχει διάφορες μορφές και να δημοσιευθεί σε διάφορα σημεία:
- Άρθρα με χρήσιμα tips και οδηγοί how-to στο blog του e-shop ή σε guest blogs
- Διασκεδαστικά ή επιμορφωτικά video στο κανάλι σου στο YouTube
- Infographics
- Παρουσιάσεις με slides
- Απαντήσεις και posts σε σχετικά forums, όπως το Reddit και το Quora
- Εμπνευσμένα posts και φωτογραφίες στα social media
- Σχόλια σε blogs που ασχολούνται με το θέμα
- Εμπλουτισμός με νέα λήμματα στη Wikipedia
Η προώθηση αυτού του περιεχομένου όχι μόνο σου δίνει τη δυνατότητα να εδραιωθείς ως expert στον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείσαι, αλλά σε διευκολύνει και στην απόκτηση backlinks.
Είναι πολύ πιο εύκολο να βρεις πρόθυμα sites και blogs να ανεβάσουν ένα ενδιαφέρον άρθρο που θα αρέσει στο κοινό τους και θα προσθέσει αξία στο χώρο παρά να ανεβάσουν ένα διαφημιστικό άρθρο που λίγοι θα προσέξουν και το οποίο θα έχει πολύ χαμηλό engagement.
Το άρθρο, η παρουσίαση ή το infographic θα εκτιμηθεί από τους χρήστες και είναι πολύ πιθανότερο να πατήσουν πάνω στο link σου σε σχέση για παράδειγμα με ένα banner.
Το content marketing, όμως, δεν αφορά μόνο τη στρατηγική σου στο off-page SEO αλλά και την ποιότητα της ίδιας σου της ιστοσελίδας.
Το να έχεις ένα blog σε αυτή, στο οποίο θα ανεβάζεις οτιδήποτε θεωρείς ότι δημιουργεί αξία και θα αρέσει στο κοινό σου είτε αυτό είναι άρθρο είτε οπτικοακουστικό περιεχόμενο έχει πολλά πλεονεκτήματα:
- Σε παρουσιάζει ως expert σε αυτό που κάνεις και αυξάνει το trustworthiness
- Βοηθάει τη σελίδα να κερδίσει επισκεψιμότητα από τα οργανικά αποτελέσματα εμφανιζόμενη υψηλά στα SERPs
- Αν ο χρήστης αισθανθεί εμπιστοσύνη απέναντι στο brand, είναι πολύ πιθανότερο να αγοράσει αυτή τη λύση που ψάχνει σε ένα πρόβλημά του
- Το περιεχόμενο του blog προωθείται εύκολα στα social media και σε άλλα sites και μπορεί να γίνει viral
Πλούσιο περιεχόμενο στον ιστότοπό σου μπορεί να προσθέσει και μια ενότητα «Σχετικά με εμάς», στην οποία θα αναφέρονται χρήσιμες πληροφορίες για την εταιρεία, τις τεχνικές, τα διαπιστευτήρια και γενικά τον κλάδο, κάτι που θα δώσει χρήσιμες πληροφορίες στη Google σχετικά με τον τομέα, στον οποίο δραστηριοποιείσαι και πρέπει να σε κατατάξει.
eCommerce SEO – Τελευταίες σκέψεις
Για τους γνώστες του αντικειμένου θα διαπίστωσες ότι δεν ανακάλυψα τον τροχό εκ νέου σε αυτό το άρθρο!
Για όλους τους υπόλοιπους, σε διαβεβαιώ, ότι αν ακολουθήσεις αυτά που αναφέρονται σε αυτόν τον SEO οδηγό για eshops, θα είσαι σε πλεονεκτικότερη θέση τουλάχιστον από το 90% των ανταγωνιστών σου.
Αν παρέλειψα κάτι σημαντικό ή απλά θέλεις να μου πεις τη γνώμη σου για αυτό που μόλις διάβασες, αναμένω τα σχόλια σου παρακάτω 🙂
Με έδρα στην Αγγλία, βοηθώ επιχειρήσεις να αναπτύξουν τo online αποτύπωμα τους μέσω υπηρεσιών performance marketing – Search Engine Optimisation (SEO), Google & Bing Ads, Content / Inbound Marketing & Conversion Rate Optimisation (CRO).