Τί Είναι το Growth Hacking

Τί Είναι το Growth Hacking

Το Growth Hacking είναι η διαδικασία ταυτόχρονου πειραματισμού σε πολλαπλά κανάλια marketing και εξέλιξης προϊόντος με τη χρήση μη συμβατικών, πολλές φορές επιθετικών μεθόδων, κατά την οποία προσπαθούμε να ανακαλύψουμε και να εφαρμόσουμε τις τεχνικές εκείνες που θα οδηγήσουν στη ταχύτερη και αποτελεσματικότερη ανάπτυξη μιας επιχείρησης.

Με πιο απλά λόγια το Growth Hacking είναι πώς θα κάνουμε μια start up επιχείρηση να αναπτυχθεί με ταχείς ρυθμούς με το ελάχιστο δυνατό κεφάλαιο στο συντομότερο δυνατό χρόνο.

Σύντομο Ιστορικό του Όρου Growth Hacking

Το Growth Hacking πρωτοπαρουσιάστηκε ως έννοια το 2010 από τον Sean Ellis ως συνέπεια της ανάγκης που δημιουργήθηκε να βρει τον… αντικαταστάτη του. Μέχρι τότε είχε καταφέρει να δημιουργήσει τεράστια κερδοφορία στις επιχειρήσεις των πελατών με τους οποίους συνεργαζόταν αλλά ως… one man growth shop.

Το αποτέλεσμα? Δεν υπήρχε κανένας που θα μπορούσε να τον διαδεχθεί ο οποίος να διαθέτει τα προσόντα και τη νοοτροπία που απαιτείτο και η οποία δεν ήταν άλλη από τη δυνατότητα να παίρνει αποφάσεις με μοναδικό κριτήριο την ανάπτυξη / growth.

Από το Πρόβλημα του Sean Ellis στη Γενικότερη Ανάγκη

Με αφορμή την ανάγκη του Sean Ellis να βρει τον αντικαταστάτη του σύντομα έγινε αντιληπτό ότι η εξέλιξη των διαδικτυακών προϊόντων απαιτούσε την ανάπτυξη μιας νέας προσέγγισης, ενός νέου τρόπου σκέψης ο οποίος θα επικεντρώνεται αποκλειστικά στη ραγδαία ανάπτυξη ενός startup project.

Η ανακατανομή των καναλιών διανομής (distribution channels), η χωρίς προηγούμενο αύξηση του ποσοστού πρόσβασης στο internet από τις κινητές μας συσκευές, η αλλαγή στο τρόπο που καταναλώνουμε, η εξοικίωση μας με τη σύγχρονη τεχνολογία είναι μόνο ελάχιστοι από τους λόγους που γρήγορα εδραίωσαν την ανάγκη αυτή.

Αλλά οι παραδοσιακοί marketers / digital marketing consultants δεν θα μπορούσαν να αναλάβουν αυτό το ρόλο? Γιατί χρειάστηκε να δημιουργηθεί ένας νέος, αυτός του Growth Hacker?

Το Προφίλ του Growth Hacker

Growth Hacker δεν γίνεσαι αποφοιτώντας από κάποια Πανεπιστημιακή σχολή (τουλάχιστον όχι ακόμα). Growth Hacker δεν είσαι απλά αν το δηλώσεις σε κάποιο από τα προφίλ σου στα social media απλά και μόνο επειδή είναι της μόδας. Growth Hacker δεν χαρακτηρίζεσαι επειδή είσαι marketer, engineer ή developer.

Για να χαρακτηριστείς ως Growth Hacker πρέπει να γνωρίζεις πως να εστιάζεις σε εναλλακτικές πρακτικές χαμηλού κόστους οι οποίες να διαφέρουν από τις παραδοσιακές (τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες κοκ), οι οποίες να είναι επεκτάσιμες και επαναλαμβανόμενες να δημιουργούν… ανάπτυξη, ανάπτυξη, ανάπτυξη!

Αναλυτικότερα τα χαρακτηριστικά και οι δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ένας Growth Hacker είναι ενδεικτικά αλλά όχι περιοριστικά οι εξής:

  • Προσήλωση στην ανάπτυξη και μόνο
  • Εθισμένος στη μελέτη, διαχείριση & ανάλυση δεδομένων
  • Δυνατότητα λήψης και άμεσης εκτέλεσης αποφάσεων
  • Εργάζεται με μικρά και μεθοδικά βήματα
  • Διαχειρίζεται αποτελεσματικά το χρόνο του
  • Έχει αυτιά και μάτια ανοιχτά και υιοθετεί ιδέες τις οποίες αντλεί από το περιβάλλον του
  • Χρησιμοποιεί τη δημιουργικότητα του πειραματιζόμενος διαρκώς για τον εντοπισμό βέλτιστων λύσεων
  • Επαναλαμβάνει με ευλάβεια κάθε διαδικασία που δημιούργησε προστιθέμενη αξία και έφερε αποτελέσματα
  • Είναι ευέλικτος και δεν παραμένει προσκολημμένος σε ιδέες, πρόσωπα και διαδικασίες
  • Έχει βαθιά γνώση του internet και ανεπτυγμένη αντίληψη για την υπηρεσία / προϊόν και την εμπειρία χρήστη που αυτή / αυτό μπορεί να προσφέρει

Με μια φράση πρόκειται για επαγγελματίες με υψηλή κατάρτιση που συνδυάζουν στο μέγιστο βαθμό τεχνικές γνώσεις, δημιουργικότητα και αναλυτική σκέψη.

Η Διαφορά Growth Hackers & Παραδοσιακών Marketers

Η κύρια διαφορά των Growth Hackers από τους παραδοσιακούς marketers είναι ότι ακολουθώντας μία product / service focused στρατηγική πιέζουν τα όρια του κλασικού marketing αψηφώντας πολλές φορές budget και προκαθορισμένα κανάλια στο βωμό της καινοτομίας και της ανάπτυξης.

Πιο απλά, οι παραδοσιακοί marketers ακολουθούν την πεπατημένη εφαρμόζοντας τεχνικές που αποδεδειγμένα λειτουργούν ενώ ο Growth Hacker αναζητά το νέο, το διαφορετικό, το καινοτόμο που θα απογειώσει μια επιχείριση προσδίδοντας της ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στον ελάχιστο δυνατό χρόνο.

Σύμφωνα με τον Neil Patel και τον απόλυτο οδηγό του για το Growth Hacking:

A growth hacker is not a replacement for a marketer. A growth hacker is not better than marketer. A growth hacker is just different than a marketer. To use the most succinct definition from Sean’s post, “A growth hacker is a person whose true north is growth."

Neil Patel 
Entrepreneur

Έχει Θέση ο Growth Hacker στην Ελλάδα της Κρίσης;

Η απάντηση είναι ένα τεράστιο ΝΑΙ και εξηγώ αμέσως…

Εν έτη 2017 δεν νοείται πλέον επιχείρηση χωρίς διαδικτυακή παρουσία. Δεν έχει σημασία αν αυτή είναι κάποιο eshop μέσω του οποίου διαθέτεις φυσικά προϊόντα προς πώληση ή απλά μια ιστοσελίδα στην οποία προωθείς τις υπηρεσίες σου ή ενισχύεις το brand awareness.

Δυστυχώς το κόστος δημιουργίας αλλά κυρίως προώθησης μιας ιστοσελίδας είναι απαγορευτικό για την πλειοψηφία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ή μιας start up με τις περισσότερες από αυτές να αδυνατούν να δημιουργήσουν και εκτελέσουν μια ολοκληρωμένη στρατηγική digital marketing λόγω έλλειψης οικονομικών και κατ’ επέκταση τεχνικών πόρων.

Την αδυναμία αυτή λοιπόν έρχεται να καλύψει ο Growth Hacker ο οποίος συνδυάζει όπως είδαμε παραπάνω χαρακτηριστικά και δεξιότητες πολλών διαφορετικών ειδικοτήτων. Πρόκειται δηλαδή για έναν all around player ο οποίος κάνει τη δουλειά πολλών άρα κοστίζει (;) και λιγότερα.

Αν θέλετε να μάθετε ακόμα περισσότερα για το πώς ένας growth hacker μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη και της δικής σας επιχείρησης, δεν έχετε παρά να διαβάσετε τον αναλυτικό οδηγό με θέμα Growth Hacker vs. Digital Marketer: The Ultimate Guide for Startups That Want to Acquire Leads and Grow Revenue.

Ωραία όλα αυτά, αλλά…

Υπάρχουν Πραγματικά Growth Hackers στην Ελλάδα;

Με την πολύ στενή έννοια του όρου, όχι (τουλάχιστον όσο γνωρίζω). Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν υπάρχουν ικανοί επαγγελματίες με εμπειρία οι οποίοι μπορούν και βοηθούν εταιρίες να αναπτυχθούν υγιώς και να αντεπεξέρχονται στο δύσκολο οικονομικό κλίμα.

Τώρα αν κάποιοι από αυτούς τους ικανούς εξελιχθούν σε πραγματικούς Growth Hackers, το  μέλλον θα δείξει. Η λογική όμως του ενός που τα κάνει όλα έχει για τα καλά θέση στην Ελληνική αγορά και εκτιμώ ότι σε πολλές περιπτώσεις αποτελεί μονόδρομο για πολλές εταιρίες.

Ο λόγος τώρα σε εσάς… Νομίζετε ότι ένας Growth Hacker θα είχε θέση στη δική σας εταιρία;

Τί Είναι το Growth Hacking; Έχει Θέση ο Growth Hacker στην Ελλάδα της Κρίσης;

I’m a UK based experienced SEO consultant and digital marketer, and I provide fast and affordable online consulting and digital marketing services to startups, micro, small and medium-sized businesses.

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of