ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ SEO;

Το Search Engine Optimization με Απλά Λόγια

Τι Είναι το SEO

Για να διαβάζεις αυτό εδώ το κείμενο, αναζητάς προφανώς, αρχικά, έναν ορισμό του όρου SEO οπότε ας ξεκινήσουμε με αυτό.

Τι Είναι το SEO;

SEO (Search Engine Optimization) είναι οι ενέργειες βελτιστοποίησης μιας ιστοσελίδας ή ενός URL προκειμένου να αυξήσουμε την ποιότητα και ποσότητα της κίνησης (traffic) από τα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης (SERPs).

Και γιατί να θέλω να κάνω SEO;

Τα πλεονεκτήματα είναι προφανή: ΔΩΡΕΑΝ, παθητικό traffic προς την ιστοσελίδα σου, 24 ώρες το 24ωρο!

Αλλά πώς βελτιστοποιείς το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου για SEO και ποιοι “παράγοντες κατάταξης” έχουν πραγματική σημασία;

Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα, πρώτα θα πρέπει να κατανοήσεις πώς λειτουργούν οι μηχανές αναζήτησης.

Πώς Λειτουργούν οι Μηχανές Αναζήτησης;

Πρόκειται ουσιαστικά για “ψηφιακές βιβλιοθήκες” όπου αντί για βιβλία, αποθηκεύονται αντίγραφα σελίδων (web pages / URLs).

Όταν ένας χρήστης πληκτρολογεί μία αναζήτηση / search query (πχ στη Google), εκείνη θα ανατρέξει σε όλα τα αποθηκευμένα αντίγραφα των σελίδων που διαθέτει στο ευρετήριο της προσπαθώντας να παρουσιάσει τα πιο σχετικά (relevant) – και όλα αυτά μέσα σε λίγα… milliseconds!

Για να συμβεί αυτό, γίνεται χρήση ενός προγράμματος (software) το οποίο καλείται “αλγόριθμος” (algorithm) και του οποίου την ακριβή λειτουργία κανείς δεν γνωρίζει.

Σύμφωνα με τη Google:

To give you the most useful information, Search algorithms look at many factors, including the words of your query, relevance and usability of pages, expertise of sources and your location and settings. The weight applied to each factor varies depending on the nature of your query – for example, the freshness of the content plays a bigger role in answering queries about current news topics than it does about dictionary definitions.

Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για το πώς λειτουργούν οι μηχανές αναζήτησης εδώ.

Πώς Λειτουργεί το SEO;

Με πολύ απλά λόγια, το SEO λειτουργεί προσπαθώντας να πείσεις τις μηχανές αναζήτησης ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου είναι το καλύτερο αποτέλεσμα (όσον αφορά την ποιότητα και σχετικότητα) στην αναζήτηση του χρήστη.

Και αυτό γιατί, απλά, όλα ανεξαιρέτως τα searrch engines έχουν ένα σκοπό: να παρουσιάσουν στο χρήστη τη σχετικότερη απάντηση στο ερώτημα που θέτουν.

Οι ενέργειες βελτιστοποίησης είναι πάνω-κάτω παρόμοιες για όλες τις μηχανές αναζήτησης. Εμείς, στο άρθρο αυτό, θα επικεντρωθούμε στη Google καθώς για την ελληνική αγορά κατέχει μεριδίο μεγαλύτερο του 97%.

Google Market Share Greece
Search Engine Market Share Greece

Πώς να Βελτιστοποιήσω την Ιστοσελίδα μου για τη Google;

Οι “φήμες” λένε ότι η Google χρησιμοποιεί περισσότερους από 200 παράγοντες κατάταξης (ranking factors) προκειμένου να επιλέγει τα βέλτιστα αποτελέσματα σε κάθε αναζήτηση χρήστη.

Κανείς φυσικά δεν γνωρίζει ποιοι είναι αυτοί ακριβώς οι παράγοντες χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχουμε και… μαύρα μεσάνυχτα. Για κάποιους από αυτούς μας έχει ενημερώσει η ίδια η Google – για πολλούς περισσότερους έχουν γίνει έρευνες οι οποίες έχουν συσχετίσει παράγοντες με μεταβολή σε κατατάξεις (rankings).

Θα δούμε κάποιους από αυτούς στη συνέχεια. Για την ώρα θα πρέπει να διευκρινήσουμε ότι η Google αξιολογεί και κατατάσσει σελίδες (URLs) και όχι ολόκληρα websites.

Έτσι, αν η επιχείρηση σου διαθέτει “μονόπετρα” αυτό δεν σημαίνει ότι κάθε σελίδα (URL) στην ιστοσελίδα σου θα εμφανίζεται στη Google όταν κάποιος αναζητά “μονόπετρα”. Κάθε σελίδα πρέπει να βελτιστοποιείται και να στοχεύει διαφορετικές λέξεις/φράσεις κλειδιά (keywords) ή θέματα (topics).

Ας δούμε λοιπόν τώρα μερικούς από αυτούς τους παράγοντες που επηρεάζουν τις κατατάξεις και την οργανική ορατότητα (organic visibility) στις μηχανές αναζήτησης.

Crawlability

Πριν η Google εξετάσει το ενδεχόμενο να θέσει το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου ως υποψήφιο για να εμφανιστεί στα SERPs, θα πρέπει πρώτα να γνωρίζει την ύπαρξη του.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να το κάνει αυτό με κυριότερη μέθοδο, το crawling. Με πολύ απλά λόγια, προγράμματα που ονομάζονται spiders, crawlers ή απλά bots, ακολουθούν όλους τους συνδέσμους (links) που βρίσκουν σε ιστοσελίδες που ήδη γνωρίζουν.

Έτσι αν μία σελίδα στο site σου (που ήδη γνωρίζει η Google) προσθέσει ένα νέο link προς μία νέα σελίδα που δεν γνωρίζει ακόμα, τότε τα spiders θα ακολουθήσουν τον σύνδεσμο, ανακαλύπτοντας το νέο αυτό περιεχόμενο.

Σε αυτή τη φαινομενικά απλή διαδικασία, κάποια λάθη (τα οποία συμβαίνουν πολύ πιο συχνά απ’ ότι μπορείς να φανταστείς), δυσχεραίνουν την ανακάλυψη των νέων URLs.

Κάποια από αυτά τα λάθη είναι:

  • Ανεπαρκής εσωτερική διασύνδεση (internal linking): σελίδες οι οποίες δεν έχουν εισερχόμενα links προς αυτές, είναι δυσκολότερο να ανακαλυφθούν.
  • Nofollowed (NF) internal links: Εσωτερικοί σύνδεσμοι με nofollow tags δεν γίνονται crawled από τη Google.
  • Noindexed pages: Σελίδες που (εσκεμμένα ή κατά λάθος) έχουν αποκλειστεί από το ευρετήριο της Google (index) καθώς διαθέτουν ένα noindex meta tag, δύσκολα θα εντοπιστούν από τα spiders.
  • Αρχείο robots.txt: Είναι ένα αρχείο κειμένου που υποδεικνύει στη Google ποιες σελίδες μπορεί να επισκεφτεί ένα spider. Αν κάποιο URL είναι μπλοκαρισμένο σε αυτό το αρχείο, η Google θα το αγνοήσει.

Mobile-friendliness

Το 63% των αναζητήσεων στη Google πραγματοποιείται πλέον μέσω κινητών συσκευών, ένα ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο στο μέλλον.

Σε αυτή τη βάση, η Google ανακοίνωσε το 2016 ότι τα mobile-friendly websites έχουν ένα μικρό ranking boost στα οργανικά αποτελέσματα.

Επιπλέον, το 2018, η Google πέρασε στη… mobile-first indexing εποχή κάτι που με απλά λόγια σημαίνει ότι οι ιστοσελίδες αυρετηριάζονται αλλά και αξιολογούνται/κατατάσσονται στα SERPs με βάση τις mobile εκδόσεις τους και όχι τις desktop.

Για να κατανοήσουμε πόσο σημαντικό είναι η ιστοσελίδα μας να εμφανίζεται αψεγάδιαστα στις mobile συσκευές είναι το ακόλουθο στατιστικό από την Adobe:

Σχεδόν 8 στους 10 καταναλωτές εγκαταλείπουν άμεσα μια ιστοσελίδα που δεν εμφανίζεται καλά στο κινητό τους.

Έτσι λοιπόν:

  • Έχεις ιστοσελίδα βελτιστοποιημένη για κινητές συσκευές; Οι επισκέπτες είναι χαρούμενοι, το ίδιο και η Google.
  • Η ιστοσελίδα σου δεν είναι mobile-friendly; Οι επισκέπτες εγκαταλείπουν την ιστοσελίδα σου αμέσως, ενώ ταυτόχρονα αυτή κατρακυλά στις κατατάξεις της Google.

Τι πρέπει να κάνω;

Απλά χρησιμοποίησε το mobile-friendly testing tool της Google και έλεγξε αν το website σου είναι φιλικό προς τις mobile συσκευές. Σε διαφορετική περίπτωση, απλά βελτίωσε το άμεσα!

Google Mobile-Friendly Testing Tool
Google Mobile-Friendly Testing Tool

Pagespeed – Ταχύτητα Φόρτωσης

Η ταχύτητα φόρτωσης μιας ιστοσελίδας, μετά και το πρόσφατο Page Experience Update, είναι σημαντική περισσότερο από ποτέ σε όλες τις συσκευές – mobile, tablet ή desktop.

Και γιατί συμβαίνει αυτό;

Πολύ απλά γιατί όπως έχουμε τονίσει πολλές φορές, η Google ενδιαφέρεται να έχει ικανοποιημένους τους χρήστες της και, σωστά μαντέψατε, μια αργή ιστοσελίδα, δημιουργεί… αρνητικά συναισθήματα!

Τι πρέπει να κάνω;

Χρησιμοποίησε το Pagespeed Insights tool της Google, και φρόντισε το score σου να είναι όσο πιο κοντά γίνεται στο 100.

Google Page Speed Insights Tool
Google Page Speed Insights Tool

Search intent – Πρόθεση Αναζήτησης

Η πρόθεση αναζήτησης (search intent), για την οποία συχνά χρησιμοποιούμε και τον όρο πρόθεση χρήστη (user intent), είναι τογιατί” πίσω από κάθε αναζήτηση.

Με λίγα λόγια, γιατί ο χρήστης έκανε μια συγκεκριμένη αναζήτηση; Ήθελε να αγοράσει ή να πάρει πληροφορίες για κάτι; Μήπως ήθελε απλά να βρει ένα site;

Υπάρχουν τέσσερα είδη πρόθεσης αναζήτησης – πιο αναλυτικά:

Πρόθεση ενημέρωσης

Στην ενημερωτική (informational) πρόθεση αναζήτησης, ο χρήστης ψάχνει για πληροφορίες.

Μπορεί να είναι κάτι πολύ απλό, όπως «Ποιος είναι ο πρόεδρος των ΗΠΑ;» ή κάτι που απαιτεί πιο πολύπλοκη και λεπτομερή απάντηση, όπως «Πώς λειτουργεί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο;».

Ωστόσο, δεν είναι όλα τα ενημερωτικά ερωτήματα διατυπωμένα ως ερωτήσεις.

Μπορεί, επί παραδείγματι, ο χρήστης να γράφει «ηλεκτρικό αυτοκίνητο λειτουργία» αναζητώντας ακριβώς το ίδιο, όπως αν το είχε διατυπώσει ερωτηματικά.

Πρόθεση πλοήγησης

Στην αναζήτηση με πρόθεση την πλοήγηση (navigational), ο χρήστης ψάχνει ένα συγκεκριμένο website.

Ξέρει εκ των προτέρων πού θέλει να καταλήξει, απλά βρίσκει πιο εύκολο να πληκτρολογήσει το όνομα του site στη μπάρα αναζήτησης, παρά να γράψει ολόκληρο το URL στη μπάρα διευθύνσεων – άλλωστε μπορεί να μην είναι σίγουρος για την ακριβή διεύθυνση.

Παραδείγματα τέτοιου είδους αναζητήσεων είναι «Facebook», «Instagram», αλλά και αναζήτηση και για εσωτερικές σελίδες, όπως «Pinterest login», «SEO guide ahrefs» κοκ.

Πρόθεση συναλλαγής

Στην πρόθεση συναλλαγής (transactional), ο χρήστης ψάχνει να κάνει μια αγορά.

Κατά πάσα πιθανότητα, ξέρει ήδη τι θέλει να αγοράσει, απλά ψάχνει ένα μέρος να το αγοράσει.

Κλασικά παραδείγματα τέτοιου είδους αναζήτησης είναι «μεταχειρισμένο iPhone 12», «αντηλιακό προσώπου 50 αγορά» κοκ.

Εμπορική πρόθεση

Στην εμπορική (commercial) πρόθεση αναζήτησης, ο χρήστης θέλει να κάνει μια αγορά, αλλά ακόμα δεν έχει αποφασίσει ποια είναι η κατάλληλη λύση για αυτόν.

Έτσι, ψάχνει για συγκριτικές αναλύσεις και reviews. Μπορεί π.χ. να αναζητά «καλύτερο εστιατόριο Αθήνα», «ποδήλατο Trek ή Vitus».

Ειδικά το πρώτο παράδειγμα είναι πολύ ενδιαφέρον, καθώς αποδεικνύει ότι οι περισσότερες τοπικές αναζητήσεις έχουν εμπορική πρόθεση.

Άλλα αντίστοιχα παραδείγματα είναι: «φθηνό ξενοδοχείο Μύκονος», «συνεργείο αυτοκινήτων κοντά μου» κοκ.

Το ερώτημα είναι βεβαίως, πώς θα καταλάβουμε ποια είναι η πρόθεση χρήστη που κρύβεται πίσω από μια συγκεκριμένη αναζήτηση.

Την απάντηση, για αυτούς που θέλουν να εμβαθύνουν, θα τη βρεις σε αυτό εδώ το άρθρο.

Backlinks

Τα backlinks είναι ένας από τους 3 σημαντικότερους παράγοντες κατάταξης στη Google, αλλά όχι οποιαδήποτε backlinks.

Links που είναι τοποθετημένα σε authoritative websites και είναι σχετικά με το αντικείμενο της δικής σου ιστοσελίδας είναι αυτά που θα σε βοηθήσουν περισσότερο.

Και αυτό γιατί, με βάση τον αλγόριθμο της Google, τα ποιοτικά backlinks θεωρούνται ως “ψήφοι εμπιστοσύνης” – όσο περισσότερα έχεις, τόσο μεγαλύτερες οι πιθανότητες για την επίτευξη υψηλών κατατάξεων στα SERPs.

Με βάση μια έρευνα σε 920 εκ. σελίδες (URLs) που πραγματοποίησε το Ahrefs, φαίνεται να υπάρχει έντονη συσχέτιση ανάμεσα στον αριθμό των referring domains και του οργανικού traffic που λαμβάνει μια σελίδα.

referring domains vs organic search traffic ahrefs content explorer 1

SEO λοιπόν χωρίς link earning ενέργειες, δεν υπάρχει. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το link building, διάβασε αυτόν εδώ τον οδηγό.

Authority

Όπως αναφέρθηκε και ανωτέρω, δεν είναι όλα τα backlinks το ίδιο. Κάποια από αυτά έχουν μεγαλύτερη αξία και βοηθούν περισσότερο τις προσπάθειες σου. Αυτό έχει να κάνει με το τρόπο που δουλεύει το PageRank.

how pagerank works 1

Μιλώντας εντελώς απλοϊκά, links από high-authority pages είναι μεγαλύτερης αξίας σε σχέση με links από low-authority pages.

Δυστυχώς η Google σταμάτησε να παρέχει πληροφορίες σχετικές με το PageRank score το 2016. Έτσι δεν μπορούμε πλέον να γνωρίζουμε πόσο “authority” έχει ένα web page σύμφωνα με τη Google.

Αντ’ αυτού, διάφορα SEO εργαλεία έχουν αναπτύξει τα δικά τους metrics όπως το Ahrefs URL Rating (UR).

Οι πληροφορίες που αντλούμε από αυτό το metric (πάντα σε συνδυασμό με άλλα metrics), μας δίνει μια καλή ιδέα για την ποιότητα ενός web page στο οποίο επιδιώκουμε να τοποθετήσουμε κάποιο link.

Ur vs search traffic 1

Ποιότητα Περιεχομένου

Στόχος της Google είναι να αναδεικνύει και κατατάσσει υψηλά στα SERPs τα πιο αξιόπιστα και χρήσιμα αποτελέσματα.

Για να το καταφέρει αυτό, εξετάζει κάποια σήματα σχετικά με το περιεχόμενο της σελίδας όπως είναι το expertiseauthoritativeness, και trustworthines (E-A-T).

Πιο αναλυτικά:

Expertise – αφορά στο κατά πόσο ειδικός είναι ο συγγραφέας του κειμένου στο θέμα που αναπτύσσει

Authority – αφορά στο πόσο αρμόδιος/αυθεντία/κύρος είναι/έχει ο συγγραφέας πάνω στο συγκεκριμένο θέμα και

Trustworthiness – αφορά στο κατά πόσο ακριβές είναι το κείμενο.

Σύμφωνα δε με τη Google:

Our ranking system does not identify the intent or factual accuracy of any given piece of content. However, it is specifically designed to identify sites with high indicia of expertise, authority and trustworthiness.

YMYL & E-A-T

Οι σχετικές οδηγίες της Google (Quality Raters Guidelines), δίνουν πλέον ΤΕΡΑΣΤΙΟ βάρος στη σχέση μεταξύ αυτών των δύο.

Έχοντας ως αφετηρία το γνωστό πλέον Medic Update που έλαβε χώρα την 1η Αυγούστου 2018 (με πολλαπλές επικαιροποιήσεις έκτοτε), YMYL sites των οποίων το E-A-T δεν είναι υψηλό, αντιμετωπίζουν πλέον μεγάλο πρόβλημα κατάταξης στη Google καθώς αντιμετωπίζονται ως λιγότερο αξιόπιστα λαμβάνοντας χαμηλής ποιότητας αξιολόγηση (low quality rating) από τους αξιολογητές (raters) της Google.

Πώς να βελτιώσω το E-A-T μου;

Εδώ τα πράγματα δυσκολεύουν καθώς η απάντηση δεν είναι απλή – άλλωστε πόσο γρήγορα ή εύκολα μπορεί κάποιος να γίνει αυθεντία σε κάποιο αντικείμενο;

Επιγραμματικά όμως μπορούμε να αναφέρουμε:

  • Δημιούργησε κορυφαίο περιεχόμενο σχετικό με το αντικείμενο της ειδίκευσής σου και γνωστοποίησε το όσο περισσότερο μπορείς. Πρόσθεσε σε όλα τα online properties που διαθέτεις (ιστοσελίδα, social media accounts κοκ) όλες τις σχετικές πιστοποιήσεις που αποδεικνύουν τη γνώση σου στο αντικείμενο. Με τον καιρό, θα δημιουργήσεις το προσωπικό σου online αποτύπωμα ως expert/ειδικού πάνω στον τομέα σου.
  • Έχοντας κατακτήσει πλέον την ιδιότητα του ειδικού, ήρθε η ώρα να δουλέψεις στο κομμάτι του authority – πολύ απλά δηλαδή να μάθουν και οι άλλοι ποιος είσαι και τι κάνεις. Μήπως ήρθε η ώρα να οργανώσεις την πρώτη σου ομιλία/workshop/seminar;
  • Τέλος, να είσαι ακριβής και αξιόπιστος. Χρησιμοποίησε case studies και δεδομένα για να αποδείξεις του λόγου το αληθές. Όλοι μας απεχθανόμαστε το οτιδήποτε fake, το ίδιο και η Google.

Τι Είναι το SEO – Τελευταίες Σκέψεις

Το να γνωρίζεις πώς δουλεύουν οι μηχανές αναζήτησης και ποια χαρακτηριστικά αναζητούν στη διαδικασία ευρετηρίασης και κατάταξης στα SERPs είναι κομβικής σημασίας όταν προσπαθείς να δημιουργήσεις περιεχόμενο για ιστοσελίδες.

Τι είναι το SEO λοιπόν;

Είναι όλα τα παραπάνω και πολλά ακόμα! Παράγοντες όπως τα backlinks, το authority και η πρόθεση αναζήτησης είναι και θα παραμείνουν πολύ σημαντικοί παράγοντες κατάταξης για πολλά ακόμα χρόνια.

Όσο και να αλλάζουν λοιπόν τα δεδομένα, κάποιες αξίες παραμένουν σταθερές. Επένδυσε σε αυτές και δεν θα χάσεις.

Και μην ξεχνάς ότι είμαι στη διάθεση σου αν χρειαστείς τη βοήθεια μου για να κατακτήσεις την κορυφή της Google.