Blog

Γιώργος Παπαθεοδώρου( Digital Marketing Consultant )Με έδρα στην Αγγλία, βοηθώ επιχειρήσεις να αναπτύξουν τo online αποτύπωμα τους μέσω υπηρεσιών performance marketing – Search Engine Optimisation (SEO), Google & Bing Ads, Content / Inbound Marketing & […]

Google AI Overviews: Τι Είναι & Πώς Επηρεάζουν την Οργανική Κατάταξη των Websites

Google AI Overviews: Τι Είναι & Πώς Επηρεάζουν την Οργανική Κατάταξη των Websites

Ξέχνα ό,τι ήξερες!

Στις 14 Μαΐου του 2024, στο ετήσιο συνέδριο I/O, η Google έριξε μπουρλότο κι έφερε τα πάνω – κάτω στον τρόπο που λειτουργεί η αναζήτηση… και όχι μόνο.

Το τοπίο αλλάζει ριζικά για τα rankings και το organic traffic των websites με την έλευση των Google AI Overviews, που είναι ουσιαστικά η βελτιωμένη έκδοση της λειτουργίας που γνωρίζαμε ως Search Generative Experience (SGE), και με αφετηρία τις Η.Π.Α, εξαπλώνεται σταδιακά σ’ όλον τον πλανήτη.

Προσεχώς και στην Ελλάδα!

Με το generative AI, η Αναζήτηση μπορεί να κάνει περισσότερα απ’ όσα μπορείτε να φανταστείτε! υπόσχεται η Google και δεν το λέει καθόλου τυχαία, αφού για να κάνει ακόμα πιο εύκολη τη ζωή μας, αναλαμβάνει για χατίρι μας το googlaρισμα, και μας σερβίρει στο πιάτο πληροφορίες που, με την παραδοσιακή μέθοδο, μας παίρνει πολύ χρόνο κι έρευνα για να τις βρούμε.

Αναρωτιέσαι τι σημαίνουν όλ’ αυτά;

Συνέχισε να διαβάζεις και θα λυθούν όλες οι απορίες σου!

Τι είναι τα Google AI Overviews

Ας υποθέσουμε ότι πληκτρολογείς στη Google το ερώτημα “πώς να χάσω βάρος”.

Αυτό που ξέρεις είναι ότι στα αποτελέσματα θα εμφανιστεί μια λίστα συνδέσμων κι εσύ θα πρέπει να κλικάρεις σ’ όποιον απ’ αυτούς έχει έναν τίτλο που σου τραβά την προσοχή.

Και μετά σε άλλον, και άλλον και πάει λέγοντας, για να συνδυάσεις τις πολλές διαφορετικές πληροφορίες που θα λάβεις και να καταλήξεις (επιτέλους) σ’ ένα συμπέρασμα.

Ε λοιπόν, χάρη στην προηγμένη τεχνολογία του generative AI που υποστηρίζεται απ’ το γλωσσικό μοντέλο Gemini, η Google “ξεφυλλίζει” ολόκληρο τον ιστό, συνθέτει πληροφορίες από διάφορες πηγές και σου δίνει μια ολοκληρωμένη απάντηση, την οποία τοποθετεί σε περίοπτη θέση, πάνω απ’ όλα τα αποτελέσματα αναζήτησης.

Κάνει δηλαδή όλη τη δουλειά της έρευνας αντί για εσένα, και μάλιστα μέσα σε δευτερόλεπτα, εξοικονομώντας σου πολύτιμο χρόνο.

Με δυο λόγια, η Google κάνει το googling για εσένα!

Παράδειγμα AI Overview

Και βέβαια, για την περίπτωση που θες να εμβαθύνεις, εμφανίζει τους συνδέσμους των πηγών απ’ τις οποίες άντλησε όλες αυτές τις πληροφορίες.

Voila! Μόλις ανακάλυψες τι είναι τα Google AI Overviews!

Μάθε επίσης, ότι τα AI Overviews είναι ιδανικά για πιο σύνθετα και περίπλοκα ερωτήματα που, με την παραδοσιακή μέθοδο (αυτή που εφαρμόζουμε ακόμη στην Ελλάδα, δηλαδή), θα απαιτούσαν πολλαπλές αναζητήσεις.

Google AI Overviews: πώς επηρεάζουν την οργανική κατάταξη (& traffic) των websites

Λιγότερα clicks, αλλά ποιοτικότερα leads

Τι ίσχυε (και ισχύει ακόμη στην Ελλάδα) μέχρι σήμερα;

Τα websites “κονταροχτυπιούνται” για την πρωτιά. Σωστά;

Και ο στόχος;

Ιδανικά η 1η θέση στην οργανική αναζήτηση της Google (αφού όποιος την κατέχει, κερδίζει τη μερίδα του λέοντος στα clicks) ή έστω μια θέση στην 1η δεκάδα.

Google Organic SERP CTR Curve - June 2024
Google Organic SERP CTR Curve – June 2024

Να όμως που, με την έλευση των Google AI Overviews, η κατάκτηση των πρώτων θέσεων δεν έχει τόση σημασία πια.

Γιατί;

Επειδή είναι πλέον η επισκόπηση (overview) που κλέβει την παράσταση, αφού, όχι μόνο καταλαμβάνει την πρώτη θέση στα αποτελέσματα αλλά ΚΑΙ ένα μεγάλο μέρος της οθόνης.

Φαντάσου μόνο ότι τα AI Overviews έχουν μέσο ύψος 1764 pixels, και για να το κάνεις καλύτερα εικόνα, σκέψου ότι η μέση ανάλυση οθόνης είναι 1920 x 1080 pixels.

Θέλοντας και μη τραβάει την προσοχή, ενώ τα sites που ακολουθούν σε λίστα, χάνουν την οργανική ορατότητα κατά 140% που μοιραία οδηγεί σε δραματική μείωση των clicks.

Ποιος κερδίζει λοιπόν;

Μα φυσικά, εκείνα τα websites απ’ τα οποία η Google αντλεί τις πληροφορίες της επισκόπησης και εμφανίζει, ως πηγές της, τους συνδέσμους που οδηγούν σ’ αυτά!

Όμως ακόμα και αυτό συμβαίνει μόνο ΑΝ και ΕΦΟΣΟΝ ο εκάστοτε χρήστης δεν περιοριστεί στις πληροφορίες των overviews, αλλά ενδιαφερθεί να το ψάξει λίγο παραπάνω και μπει στο κόπο να επισκεφθεί έναν-έναν τους ιστότοπους.

Να λοιπόν, για ποιον λόγο μιλάμε για ποιοτικότερα leads.

Όποιος αναζητά γενικά κι αόριστα μια πληροφορία, χωρίς να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα, θα διαβάσει ό,τι του δίνεται στην επισκόπηση και θα σταματήσει εκεί.

Είναι δηλαδή κάποιος που θα έκανε κλικ στο blog του site σου, θα διάβαζε το άρθρο που θα τύχαινε να τον ενδιαφέρει (επιφανειακά), αλλά δεν θα ξαναερχόταν. Και σίγουρα δεν θα γινόταν πελάτης σου.

Εκείνος όμως που ψάχνει κάτι πιο συγκεκριμένο, που θέλει οπωσδήποτε να λύσει ένα πρόβλημα ή να καλύψει μια ανάγκη, δεν θα αρκεστεί στα AI Overviews. Θα επισκεφθεί τα sites που αναφέρονται ως πηγές και είναι πολύ πιθανό, αργά ή γρήγορα, ν’ αγοράσει κιόλας.

Επομένως, η μείωση της επισκεψιμότητας δεν σημαίνει απαραίτητα και πτώση των εσόδων. Όχι τουλάχιστον για τα websites επιχειρήσεων, και με την προϋπόθεση πάντα, ότι παράγουν πραγματικά ποιοτικό περιερχόμενο που ανταποκρίνεται (κατά προτίμηση) σε αναζητήσεις με πρόθεση πλοήγησης (navigational intent) ή πρόθεση συναλλαγής (transactional intent).

Όσο για τα portals και τα εκπαιδευτικά ή ενημερωτικά blogs, είναι γεγονός ότι με τα Google AI Overviews…

Το ενημερωτικό (informational) περιεχόμενο δέχεται τεράστιο πλήγμα

Μπορείς να φανταστείς γιατί;

Ο όγκος του περιεχομένου που παράγεται καθημερινά, είναι κολοσσιαίος και ειδικά από τότε που πήρε τα ηνία η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI – Artificial Intelligence), πολλαπλασιάζεται με φρενήρεις ρυθμούς.

Τόσο που τα κέντρα δεδομένων της Google δεν μπορούν πια να τον διαχειριστούν.

Το αποτέλεσμα;

Η Google καταδικάζει σε… “ισόβια αφάνεια” το κακό, μη βοηθητικό περιεχόμενο.

Έχεις δηλαδή:

  • περιεχόμενο εξ ολοκλήρου γραμμένο από AI;
  • copy-paste, διπλότυπο;
  • γενικό κι αόριστο, χωρίς ουσία;
  • που πάσχει από έλλειψη πρωτοτυπίας;

Τότε, μένει εκτός ευρετηρίασης και το τρώει η μαύρη μαρμάγκα!

Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχει σανίδα σωτηρίας, αν και απαιτεί πολλή δουλειά και λίγο παραπάνω κόπο.

Tip: Ρίξε μια ματιά στην ενότητα Google AI Overviews: Τι να κάνεις για μην βγεις απ’ το παιχνίδι! που ακολουθεί και θα πάρεις κάποιες ιδέες που θα σε βοηθήσουν να μείνεις στην επιφάνεια.

Οι χορηγούμενες κερδίζουν έδαφος και γίνονται  “σωσίβιο” για το SEO

Αν και η Google έχει αποδείξει ότι νοιάζεται για τους χρήστες της και βάζει τα δυνατά της για να τους προσφέρει την καλύτερη δυνατή εμπειρία, ας μην ξεγελιόμαστε.

Πρωτίστως ενδιαφέρεται για τα δικά της κέρδη που προέρχονται κυρίως απ’ τις διαφημίσεις, και τα οποία μάλιστα δεν πάνε καθόλου άσχημα.

Επιπλέον με τα AI Overviews τοποθετεί τις χορηγούμενες αμέσως μετά την επισκόπηση στέλνοντας τα οργανικά αποτελέσματα ακόμα πιο χαμηλά στα SERPs.

AIO + Shopping Ads Example

Καταλαβαίνεις λοιπόν, ότι αν μέχρι τώρα λέγαμε πως είναι καλό να συνδυάζεις SEO με διαφημίσεις, θα είναι πλέον απαραίτητο.

Άλλωστε, είναι και το άλλο!

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Google, στα προσεχώς σχέδια της είναι η συμπερίληψη και των χορηγούμενων στα AI Overviews, κάτι που σημαίνει ότι οι διαφημίσεις ισχυροποιούνται ακόμα πιο πολύ.

Τι λες; Είναι να τις αγνοήσεις;

Τώρα βέβαια, μ’ όλες αυτές τις συνταρακτικές αλλαγές, πώς να μην σβουρίζουν στο μυαλό σου χίλιες δυο σκέψεις κι ερωτηματικά, με πρώτο και καλύτερο : “και τώρα τι κάνω;”

Google AI Overviews: Τι να κάνεις για μην βγεις απ’ το παιχνίδι!

Τώρα, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να ποντάρεις στο περιεχόμενο, που εξακολουθεί να κρατά γερά τα σκήπτρα και να κινεί τα νήματα.

Γιατί τα πάντα εξαρτώνται απ’ αυτό.

Απλώς, εκτός απ’ το SEO, πρέπει πλέον να φροντίζεις και για την βελτιστοποίηση των μηχανών αναζήτησης που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, γνωστές και ως Generative Engines (GE).

Να κάνεις GEO (Generative Engine Optimization), δηλαδή.

Ιδού λοιπόν, επιγραμματικά, τι θα σε βοηθήσει να παραμείνεις στην αρένα του ανταγωνισμού, χωρίς να λαβωθείς.

  • Βάλε στο περιεχόμενό σου quotes από ειδικούς του κλάδου που ασχολείσαι, με αναφορά στο όνομά τους και links προς τα sites ή τα social media τους
  • Πρόσθεσε στατιστικά στοιχεία και δεδομένα
  • Αν και τα κείμενα πρέπει να είναι σε απλή και κατανοητή γλώσσα, φρόντισε να συμπεριλάβεις τεχνικούς όρους και jargon (που φυσικά θα επεξηγείς!)
  • Τα testimonials και το User Generative Content είναι MUST
  • Δώσε τεράστια προσοχή ώστε το περιεχόμενο σου να βοηθάει τον χρήστη, να είναι αυθεντικό κι ενημερωμένο
  • Εμπλούτισέ το με videos, infographics κτλ.

Με δυο λόγια;

Τήρησε όσα ξέρεις για το SEO (κι αν δεν ξέρεις, εδώ είμαστε εμείς), δίνοντας έμφαση στο E-E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness και Experience): δείξε εξειδίκευση, αυθεντία, αξιοπιστία, εμπειρία μέσα απ’ το περιεχόμενό σου!

Κάνε τη Google να σε αξιολογήσει ως αξιόπιστη πηγή… κι έχεις κερδίσει!

Google AI Overviews – Συμπερασματικά

Λοιπόν;

Πήρες με καλό ή κακό μάτι τα Google AI Overviews;

Ό,τι κι αν απάντησες, το γεγονός είναι ότι έρχονται για να κάνουν τη διαφορά.

Κι αν τώρα ταράζουν (και θολώνουν;) τα νερά, όπως άλλωστε έχει ήδη συμβεί στο παρελθόν με τα featured snippets (εντάξει, τώρα μάλλον λίγο παραπάνω), το σίγουρο είναι ότι πάλι θα βρούμε τρόπο να προσαρμοστούμε στη νέα πραγματικότητα.

Εσύ όμως που θέλεις να είσαι μπροστά απ’ τα γεγονότα και να μην σε πιάνουν εξαπίνης, μόλις πληροφορήθηκες, όχι μόνο τις σημαντικές εξελίξεις που έπονται, αλλά και τι να κάνεις για μην σου αλλάξουν τη ρότα προς την επιτυχία.

Κι αν επιθυμείς να προετοιμαστείς όπως πρέπει, για να επωφεληθείς με τον καλύτερο τρόπο απ’ τις επερχόμενες αλλαγές, είμαι στη διάθεση σου για να σε βοηθήσω σ’ ότι χρειαστείς!

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
newest
oldest most voted
Inline Feedbacks
Εμφάνιση όλων