Blog

SEO Ιστοσελίδας Πρώτα & Μετά Κατασκευή ή το Αντίστροφο;

Το SEO είναι απαραίτητο για όλες τις επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν online.

Αυτό που δεν αντιλαμβάνονται οι περισσότεροι όμως, είναι ότι η βελτιστοποίηση ενός website είναι μέρος της σχεδίασης και κατασκευής του και όχι κάτι που απλά προστίθεται (προαιρετικά) σε μελλοντικό χρόνο.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή…

SEO Ιστοσελίδας Πρώτα & Μετά Κατασκευή ή το Αντίστροφο;
SEO Ιστοσελίδας Πρώτα & Μετά Κατασκευή ή το Αντίστροφο;

Το πρόβλημα

Συνήθως τα πράγματα ξεκινούν με ένα email ή τηλέφωνο το οποίο έχει ως εξής:

Εγώ: Καλημέρα! Πώς θα μπορούσα να βοηθήσω;

Υποψήφιος πελάτης (σενάριο 1): Γεια χαρά! Μόλις φτιάξαμε μια ιστοσελίδα και θα θέλαμε να μας βρίσκουν στη Google γιατί τώρα δεν εμφανιζόμαστε πουθενά ή…

Υποψήφιος πελάτης (σενάριο 2): Γεια χαρά! Μόλις επανασχεδιάσαμε την ιστοσελίδα μας και φαίνεται ότι χάσαμε πολύ μεγάλο μέρος από το οργανικό traffic και τις κατατάξεις των keywords που είχαμε ή…

Υποψήφιος πελάτης (σενάριο 3): Γεια χαρά! Έχουμε μια ιστοσελίδα αλλά δεν έχουμε καθόλου τηλέφωνα / παραγγελίες / εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα προϊόντα / υπηρεσίες που προσφέρουμε ή…

Υποψήφιος πελάτης (σενάριο 4): Γεια χαρά! Έχουμε μια ιστοσελίδα (ή επανασχεδιάσαμε την ιστοσελίδα μας) και θα θέλαμε να δούμε πως μπορούμε να βελτιώσουμε το SEO.

Εγώ: Βεβαίως! Θα θέλατε να μου πείτε το domain της ιστοσελίδας σας και ένα τηλέφωνο επικοινωνίας. Θα ρίξω μια ματιά και θα επικοινωνήσω σύντομα μαζί σας.

Υποψήφιος πελάτης: Σας ευχαριστώ, θα αναμένω νέα σας!

Η αλήθεια για το SEO & το web design

Δεδομένου ότι το 80% της κίνησης σε μια ιστοσελίδα έρχεται από τις μηχανές αναζήτησης (πηγή), αν δεν τη σχεδιάσεις (και υλοποιήσεις) για αυτές, πολύ απλά δεν πρόκειται να αποκτήσεις ποτέ το οργανικό traffic που επιθυμείς.

Η σκληρή αλήθεια είναι ότι:

  • Πολλές (ακόμα και βραβευμένες για το design τους) ιστοσελίδες είναι… “αόρατες” στα οργανικά αποτελέσματα (SERPs). Βέβαια, πολλές φορές συμβαίνει και το αντίθετο – σε κάθε περίπτωση όμως, όπως λέει και ο Rand Fishkin, “Design doesn’t just matter, it’s 50% of the battle.
  • Πολλές φορές οι SEO επαγγελματίες χρειάζεται να επανασχεδιάσουν μεγάλα τμήματα ενός website ώστε να διασφαλίσουν ότι είναι σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τα SEO best practices.
  • Δεν υφίσταται “εμπειρία χρήστη (UX – User Experience)” αν μια ιστοσελίδα δεν λαμβάνει καθόλου οργανικό traffic.
  • Οι περισσότερες online αναζητήσεις αφορούν σε non-branded keywords – σε λέξεις/φράσεις δηλαδή που δεν περιέχουν το brand μιας επιχείρησης.

It takes about 50 milliseconds (that’s 0.05 seconds) for users to form an opinion about your website that determines whether they like your site or not, whether they’ll stay or leave.

Η αναγκαιότητα ενός SEO-friendly website

Επί της αρχής, ένα φιλικό προς τις μηχανές αναζήτησης website, είναι αυτό που επιτρέπει στη Google και στις υπόλοιπες μηχανές αναζήτησης να ανακαλύψει και να ευρετηριάσει (άρα να κάνει διαθέσιμο προς αναζήτηση στο ευρύ κοινό) το περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας.

Για την εκτέλεση της ανωτέρω διαδικασίας χρησιμοποιούνται οι web crawlers με τους οποίους και οφείλουμε να έχουμε καλή σχέση και να μην τους κάνουμε τη ζωή δύσκολη κάθε φορά που προσπαθούν να προσπελάσουν / ανακαλύψουν τη δομή και το περιεχόμενο της ιστοσελίδας μας.

Η δημιουργία μια SEO-friendly ιστοσελίδας απαιτεί πολύ προσεχτικό σχεδιασμό και μια δομημένη προσέγγιση στην παρουσίαση των υπηρεσιών/προϊόντων που προσφέρονται.

Η διαδικασία αυτή δεν είναι πάντοτε μια εύκολη υπόθεση και η πολυπλοκότητα της αυξάνεται ανάλογα με το πλήθος των προϊόντων / υπηρεσιών προς διάθεση.

Η υλοποίηση μιας ιστοσελίδας πρέπει να λαμβάνει χώρα στα πλαίσια ενός καλοσχεδιασμένου digital marketing πλάνου ως συνέχεια ενός στοχευμένου business plan.

Αν για κάποιο λόγο αυτά δεν υπάρχουν, τότε καλό είναι να κάνεις ένα βήμα πίσω και να ξεκινήσεις από την αρχή!

Σε αντίθετη περίπτωση, ας δούμε πιο αναλυτικά τι χρειάζεται…

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ

Επιλογή domain

First thing first! Αν δεν έχουμε domain δεν μπορούμε να έχουμε και ιστοσελίδα οπότε για ποιο SEO να μιλάμε.

Πολλοί πιστεύουν ότι η επιλογή του κατάλληλου domain είναι απλή υπόθεση και δυστυχώς πλανώνται πλάνην οικτράν.

Το domain πρέπει να εκφράζει το brand μας, να είναι σύντομοbrandable και κατά το registration να το “κλείσουμε” για πολλά χρόνια (ναι καλά υποψιαστήκατε – το πόσα χρόνια in advance κατοχυρώνεις ένα domain είναι ranking factor / παράγοντας κατάταξης για τη Google καθώς λαμβάνεται ως μία επιπλέον ένδειξη αξιοπιστίας, έστω και πολύ, πολύ μικρή).

Εμείς για παράδειγμα επιλέξαμε το digitalbang.gr. Είναι σύντομο, ευκολομνημόνευτο περιέχει τη λέξη “digital” καθώς παρέχουμε digital marketing υπηρεσίες. Αποφύγαμε επιλογές όπως:

  • best-digital-agency-greece.gr
  • best-web-design-company-athens.gr
  • top-seo-company-greece.gr
  • growth-hacking-company-greece.gr κοκ

Το οποιοδήποτε SEO πλεονέκτημα λόγω EMD (Exact Match Domain) δεν είναι τίποτα μπροστά στην ανύπαρκτη αξία ενός τέτοιου brand.

Επίσης η επιλογή domain δεν πρόκειται να απογειώσει την οργανική επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας σου αλλά θα βοηθήσει στο λεγόμενο awareness (αναγνωρισιμότητα) του brand σου στο πέρασμα του χρόνου.

Ένα επίσης λάθος που κάνουν πολλοί είναι να κατοχυρώνουν πολλαπλά domains προκειμένου να “καλύψουν” πολλές περιοχές πχ

  • ydravlikos-perioxi1.gr
  • ydravlikos-perioxi2.gr
  • ydravlikos-perioxi3.gr κοκ

Απλά μην το κάνεις! Οι πιθανότητες να έχεις καλύτερα αποτελέσματα σε τοπικό επίπεδο είναι καλές μεν (τουλάχιστον για την ώρα) αλλά σε βάθος χρόνου δεν αξίζει, πίστεψε με.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ TIP: Αν στοχεύεις μόνο στην Ελληνική αγορά τότε το domain πρέπει να είναι .gr. Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να πας στο Google Search Console >> Legacy tools and reports >> International targeting >> Country και να επιλέξεις την Ελλάδα ως χώρα στόχευσης.

Επιλογή εταιρίας φιλοξενίας (web hosting)

Τώρα που έχουμε το domain ήρθε η στιγμή να βρούμε πού θα φιλοξενηθεί η ιστοσελίδα μας.

ΔΥΣΤΥΧΩΣ οι περισσότεροι επιλέγουν τη φθηνότερη λύση (βλέπε shared hosting με κόστος 2-3€/μήνα) – απλά μην το κάνεις!

Επένδυσε στην κατάλληλη επιλογή πακέτου φιλοξενίας η οποία θα σου παρέχει ασφάλειααξιοπιστίαταχύτητα και υποστήριξη.

Το πακέτο φιλοξενίας που θα επιλέξεις κρίνει σε μεγάλο βαθμό και την επιτυχία ή μη της ιστοσελίδας σου. Δεν μπορώ πραγματικά να τονίσω πόσο σημαντικό είναι να επενδύσεις σε αυτό, ειδικά σε περιπτώσεις ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Φθηνή=κακή επιλογή σημαίνει απλά ότι θα χρειαστείς πολύ σύντομα τεχνική υποστήριξη η οποία… θα σου κοστίσει πολύ περισσότερο μακροπρόθεσμα!

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ TIP: Εν έτη 2021, φρόντισε ο server που θα επιλέξεις να υποστηρίζει το πρωτόκολλο http2. Τί ακριβώς είναι αυτό και πώς θα απογειώσει την απόδοση / ταχύτητα της ιστοσελίδας σου μπορείς να το μάθεις εδώ.

Απαραίτητη προϋπόθεση βεβαίως είναι να έχεις εγκατεστημένο πιστοποιητικό ασφαλείας SSL, οπότε μην παραλείψεις την επόμενη παράγραφο.

Εγκατάσταση πιστοποιητικού ασφαλείας (SSL)

Μέχρι και πριν λίγο σχετικά καιρό, αν η ιστοσελίδα σου δεν παρείχε τη δυνατότητα ηλεκτρονικών συναλλαγών online (πχ eshop), το πιστοποιητικό ασφαλείας (SSL) θα μπορούσε να θεωρηθεί και ως… πολυτέλεια.

Σήμερα πλέον είναι απλά ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ. Οι λόγοι πολλοί με τους κυριότερους δύο να είναι:

  • Η ολοένα και μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των χρηστών σε θέματα ασφαλείας και διαχείρισης προσωπικών δεδομένων. Πολύ απλά αν δεν έχεις SSL και διαθέτεις ηλεκτρονικό κατάστημα πολλοί είναι αυτοί που δεν θα προχωρήσουν σε αγορά από το eshop σου.
  • Η κρυπτογράφηση μέσω HTTPS είναι επίσημα πλέον (από το 2014) και δια στόματος Google, ranking factor δηλαδή παράγοντας κατάταξης της ιστοσελίδας μας στα SERPs. Με απλά λόγια: έχεις SSL, βλέπεις ένα πολύ μικρό boost στη Google. Δεν έχεις SSL, κάθεσαι με σταυρωμένα χέρια και βλέπεις τους υπόλοιπους που το ενεργοποιούν να σε… προσπερνούν!

Επιλογή CMS (Content Management System)

Αμέτρητες οι επιλογές εδώ αλλά προσωπικά το WordPress είναι αυτό που εμπιστεύομαι αποκλειστικά και το οποίο θα σε καλύψει τουλάχιστον στο 99% των περιπτώσεων.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Μείνε μακρυά από εταιρίες που θέλουν να σου πουλήσουν τις δικές τους custom-built πλατφόρμες. Ο λόγος απλός… Γιατί ουσιαστικά σε δεσμεύουν να συνεργάζεσαι για πάντα μαζί τους καθώς δύσκολα θα βρείς υποστήριξη κάπου αλλού. Επίσης, αν και όταν επιλέξεις να αλλάξεις πλατφόρμα, το κόστος για το migration στη νέα, θα είναι δυσθεώρητα μεγάλο.

Προτεινόμενο διάβασμα: Το καλύτερο CMS για SEO

Crawling & accessibility

Από εδώ ξεκινούν όλα – θα πρέπει οι μηχανές αναζήτησης να μπορούν να ανιχνεύσουν / προσπελάσουν όλα τα URLs και να κατανοήσουν τι είναι ακριβώς αυτό που πραγματεύεται η ιστοσελίδα σου.

Ευρετηρίαση (indexation)

Για να κατανοήσουν το website σου θα πρέπει να μπορούν να “διαβάσουν” το περιεχόμενο του. Αυτό πολύ απλά σημαίνει ότι θα πρέπει το κυρίως περιεχόμενο να είναι σε μορφή κειμένου, όχι φωτογραφίες, flash, PDFs, video κοκ.

Ναι το γνωρίζω ότι η Google έχει γίνει αρκετά “έξυπνη” ώστε να μπορεί να αντιλαμβάνεται πολύ αποτελεσματικά τα περισσότερα είδη περιεχομένου, αλλά μην ποντάρετε σε αυτό για το κυρίως περιεχόμενο της ιστοσελίδας.

Δομή συνδέσμων (link structure)

Για την αποτελεσματική ευρετηρίαση όλου του περιεχομένου απαιτούνται εσωτερικοί σύνδεσμοι (internal links) μεταξύ των URLs.

To κυρίως menu (navigation), τα search engine directives όπως τα index/noindex, follow/nofollow κοκ και εργαλεία όπως τα xml sitemaps, βοηθούν καταλυτικά στην εύρεση και αποκρυπτογράφηση όλων των URLs ενός website.

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ & ΔΟΜΗ

Ο ευκολότερος τρόπος για να εξηγήσω την έννοια της αρχιτεκτονικής μιας ιστοσελίδας είναι να την παρομοιάσω με μία συρταροθήκη.

Πιο συγκεκριμένα:

Συρταροθήκη – αποτελεί την ιστοσελίδα ως σύνολο / οντότητα

Συρτάρια – αποτελούν τις βασικές κατηγορίες

Φάκελοι – αποτελούν τις βασικές υποκατηγορίες

Έγγραφα – αποτελούν τις μεμονωμένες σελίδες / άρθρα / προϊόντα της ιστοσελίδας

Για να γίνει ακόμα πιο κατανοητό, ας υποθέσουμε ότι θέλουμε να δημιουργήσουμε μια ιστοσελίδα με όλα τα μουσεία του κόσμου.

Με βάση των ανωτέρω αναλογία έχουμε:

Συρταροθήκη – mouseia.gr

Συρτάρια – mouseia.gr/ελλάδα/

Φάκελοι – mouseia.gr/ελλάδα/κορινθία/

Έγγραφα – mouseia.gr/ελλάδα/κορινθία/μουσείο-αρχαίας-κορίνθου/

Αυτό που οφείλουμε να αντιληφθούμε είναι ότι η πληροφορία μας θα πρέπει να είναι οργανωμένη με τέτοιο τρόπο που να έχει λογική / νόημα και να είναι εύκολα προσπελάσιμη από τους χρήστες.

Ακόμα και σε μεγάλα sites (όπως θα μπορούσε να είναι αυτό του παραδείγματος παραπάνω), όλη η πληροφορία (πχ μουσεία) είναι προσβάσιμη το πολύ με 3-4 clicks από την κεντρική σελίδα. Για μικρότερα sites, τα clicks δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τα 2.

URLs

Η ονοματολογία των URLs είναι εξαιρετικά σημαντική και ναι, επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το SEO. Δεν θα υπεισέλθω σε περισσότερες λεπτομέρειες, απλά θα αρκεστώ στο να το (απο)δείξω με τα ακόλουθα γραφήματα.

Το ακόλουθο παράδειγμα αφορά στην ιστοσελίδα του Kotsonis Jeweler.

Στο ακόλουθο γράφημα φαίνεται η βελτίωση στην κατάταξη για το keyword “διαμαντενιο δαχτυλιδι”. Πριν τη βελτιστοποίηση των URLs (αρχές Απριλίου 2020), το site δεν βρισκόταν μέσα στα πρώτα 100 αποτελέσματα (10 πρώτες σελίδες) στη Google.

Με την υλοποίηση των νέων URLs, εκτοξεύθηκε στη θέση #46 με το λάθος URL (αυτό ενός προϊόντος – πράσινη γραμμή). Λίγες ημέρες αργότερα, η Google έχοντας πλέον κάνει crawl όλη τη νέα δομή του site “αποφασίζει” ορθά να κάνει rank το URL της υποκατηγορίας (πορτοκαλί γραμμή) και μέσα σε 4 εβδομάδες φτάνει να μπει στην πρώτη σελίδα (#9). Λίγους μήνες αργότερα, προσεγγίζει πλέον την κορυφή (#2).

 

SEO Ιστοσελίδας Πρώτα & Μετά Κατασκευή ή το Αντίστροφο;

Αυτό απλά σημαίνει βελτίωση στη σειρά κατάταξης κατά 90+ θέσεις μέσα σε λιγότερο από 2 μήνες χωρίς το “χτίσιμο” κανενός link ή την εφαρμογή άλλων περίπλοκων SEO τεχνικών – απλά βελτιώνοντας την αρχιτεκτονική του site και την ονοματολογία των URLs. Στη συνέχεια, κάποιες περαιτέρω βελτιώσεις στα πλαίσια μιας ολοκληρωμένης SEO στρατηγικής, οδήγησε το εν λόγω keyword στην κορυφή των SERPs.

Ένα δεύτερο παράδειγμα αποτελεί το παρακάτω για τη φράση αναζήτησης “κοσμημα για νονα” για την οποία η βελτίωση ήταν παραπάνω από εντυπωσιακή κατακτώντας μέσα σε 4 εβδομάδας τη θέση #2 (από >100).

Kotsonis Jeweler

 

Προτεινόμενο διάβασμα: Ελληνικοί, Λατινικοί ή Greeklish χαρακτήρες στα URLs;

Navigation

Η πλοήγηση ενός επισκέπτη σε μια ιστοσελίδα θα πρέπει να γίνεται αβίαστα και χωρίς σκέψη. Αν καταφέρουμε να τον μπερδέψουμε, θα φύγει!

Όταν αναφερόμαστε δε στην πλοήγηση, δεν εννοούμε μονάχα το κεντρικό μενού αλλά κάθε στοιχείο το οποίο οδηγεί τον επισκέπτη στο κατάλληλο σημείο της ιστοσελίδας που θα βρει αυτό που αναζητά για να συνεχίσει το customer journey βαθύτερα μέσα στο sales funnel.

Φιλικότητα Προς Όλες τις Συσκευές

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που παρουσιάζονται στο sweor.com:

  • 57% των χρηστών δεν θα συνιστούσε μία επιχείρηση με φτωχή εμφάνιση ιστοσελίδας σε κινητές συσκευές.
  • 85% των ενηλίκων χρηστών αναμένουν η εμπειρία χρήσης μια εταιρικής ιστοσελίδας από κινητό να είναι εξίσου, αν όχι καλύτερη, από την αντίστοιχη από desktop συσκευή.
  • Βάσει στοιχείων από το δεύτερο μισό του οικονομικού έτους 2018, η πρόσβαση στα sites λιανικής πώλησης πραγματοποιείται σε ποσοστό 63% από smartphones.
  • 8 στους 10 χρήστες είναι διατεθειμένοι να σταματήσαν την κατανάλωση περιεχομένου αν αυτό δεν εμφανίζεται σωστά στη συσκευή από την οποία έχουν πρόσβαση.

γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι ο καιρός που η ιστοσελίδα μας αρκούσε να δείχνει ωραία σε desktop συσκευές και μόνο, έχει περάσει ανεπιστρεπτί.

Με το ποσοστό πρόσβασης από κινητές συσκευές να έχει προσπεράσει αυτή από desktop εδώ και χρόνια, το να έχεις μια ιστοσελίδα η οποία να είναι φιλική προς όλες τις συσκευές και μεγέθη οθονών είναι περισσότερο από απαραίτητο πλέον.

Επιπλέον, από τον Ιούλιο του 2018, με την εισαγωγή του mobile-first indexing, η Google κατατάσσει τις ιστοσελίδες με βάση τις mobile εκδόσεις και όχι τις desktop.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ TIP: Χρησιμοποίησε το Mobile-Friendly Test της Google για να ελέγξεις πόσο φιλική είναι η ιστοσελίδα σου στις κινητές συσκευές.

Αν δείς την ένδειξη “Page is mobile-friendly” τότε όλα καλά. Σε διαφορετική περίπτωση (Page is not mobile friendly) ακολούθησε τις οδηγίες που θα σου δοθούν προκειμένου να βελτιώσεις την εμπειρία χρήστη από mobile συσκευές.

Ταχύτητα Φόρτωσης (Page Speed)

Σύμφωνα με έρευνα της CDNetworks:

  • Η Amazon υπολόγισε ότι 1 δευτερόλεπτο καθυστέρηση στη ταχύτητα φόρτωσης της ιστοσελίδας της έχει ως αποτέλεσμα απώλειες $1.6δις / χρόνο.
  • Μειώνοντας το χρόνο φόρτωσης κατά 3 δευτερόλεπτα μπορείς να αυξήσεις τις πωλήσεις κατά 7-12%.
  • 21% των επισκεπτών εγκαταλείπουν τα καλάθια αγορών επειδή η διαδικασία είναι χρονοβόρα.
  • 40% των Αμερικανών εγκαταλείπουν ένα ecommerce website αν αυτό αργεί περισσότερα από 3 δευτερόλεπτα να φορτώσει από το κινητό τους.
  • Μια ιστοσελίδα που παίρνει 5 δευτερόλεπτα να ανοίξει έχει ως αποτέλεσμα 38% λιγότερα conversions για τον κάτοχο της.

Με βάση τα παραπάνω γίνεται εύκολα αντιληπτό πόσο σημαντική είναι η ταχύτητα απόκρισης μιας ιστοσελίδας.

Επιπλέον, από τον Ιούλιο του 2018 η ταχύτητα φόρτωσης της σελίδας στις κινητές συσκευές αποτελεί παράγοντα κατάταξης (ranking factor) – κάτι που άλλωστε ισχύει εδώ και χρόνια για την πρόσβαση από desktop συσκευές.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ TIP: Έλεγξε τη ταχύτητα του δικού σου website με το PageSpeed Insights της Google. Συμπληρωματικά ή εναλλακτικά, μπορείς να χρησιμοποιήσεις το GT Metrix και το Pingdom.

GTMetrix Digital Bang

Δεν είναι όλες οι προτεινόμενες βελτιώσεις εύκολες αλλά κάποιες από αυτές μπορούν να γίνουν σε σύντομο χρονικό διάστημα και να επηρεάσουν θετικά την εμπειρία χρήστη, άρα και τις μετατροπές (conversions).

Χρηστικότητα (Usability)

Η χρηστικότητα (web usability) με πολύ απλά λόγια, είναι η παροχή πληροφορίας σε απλή, ξακάθαρη και περιεκτική μορφή έχοντας στο μυαλό μας αποκλειστικά τη βέλτιστη εμπειρία του χρήστη / επισκέπτη.

Πιο αναλυτικά:

Εμφάνιση – σημαντικά στοιχεία πρέπει να ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα.

Οπτική ιεραρχία – τα πλέον σημαντικά στοιχεία πρέπει να είναι μεγαλύτερα.

Κεντρική σελίδα & πλοήγηση – ξεκάθαρη δομή και γρήγορη καθοδήγηση του χρήστη εκεί που θέλει να πάει.

Μηχανισμός αναζήτησης – εύκολος και αποτελεσματικός μηχανισμός αναζήτησης ειδικά σε μεγάλες ιστοσελίδες και eshops.

Φόρμες επικοινωνίας – ζητάμε από το χρήστη τα απολύτως απαραίτητα προκειμένου να του παρέχουμε την πληροφορία που μας ζητά (less is better).

Σχεδίαση – σύμφωμα με έρευνα, το 94% της αρχικής εντύπωσης που δημιουργείται σε έναν επισκέπτη έχει να κάνει με το design της ιστοσελίδας.

Και φυσικά αυτά δεν είναι ούτε η αρχή καθώς πρόκειται κυριολεκτικά για ολόκληρη επιστήμη.

Content Marketing Funnel

Ιστοσελίδα χωρίς περιεχόμενο δεν υφίσταται!

Αν θέλουμε αρχικά να μας βρουν στις μηχανές αναζήτησης, στη συνέχεια να μας γνωρίσουν, εμπιστευθούν και στο τέλος να αγοράσουν τις υπηρεσίες/προϊόντα μας πρέπει να δουλέψουμε σκληρά, μεθοδικά και με οργάνωση, δημιουργώντας το κατάλληλο περιεχόμενο σε όλα τα στάδια του customer journey.

Στο marketing συνηθίζεται να απεικονίζουμαι το ανωτέρω με ένα χωνί (funnel) μέσα από τα 3 στάδια του οποίου “μετατρέπουμε” τον αρχικά άγνωστο επισκέπτη μας, σε πελάτη.

Sales Funnel

Τα 3 αυτά στάδια περιλαμβάνουν:

Awareness (κορυφή του funnel – ToFu) – ο χρήστης αναζητά πληροφορίες για το πρόβλημα που αντιμετωπίζει χωρίς ακόμα να γνωρίζει ποιες λύσεις είναι διαθέσιμες.

Consideration – Subscribe (μέση του funnel – MoFu) – σε αυτό το στάδιο πλέον ο χρήστης έχει αποφασίσει ότι η υπηρεσία / προϊόν που προσφέρουμε είναι η λύση στο πρόβλημα του και μένει να αποφασίσει από πού θα αγοράσει τη “λύση”.

Conversion (κατώτερο μέρος του funnel – BoFu) – το στάδιο της πώλησης.

‘Οπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, θα πρέπει να παρέχουμε στο χρήστη το κατάλληλο περιεχόμενο, στη βέλτιστη μορφή και στο σωστό χρόνο ανάλογα με το στάδιο της αγοραστικής διαδικασίας στο οποίο βρίσκεται.

Χρησιμοποιώντας το παράδειγμα στο ανωτέρω σχήμα, θα ήταν άκυρο να δώσουμε ένα free trial yoga session σε κάποιον ο οποίος βρίσκεται ακόμα στο πρώτο στάδιο της αναζήτησης.

Κάτι που επιβάλλεται να κάνουμε όμως, μόλις ο ενδιαφερόμενος φτάσει στο κατώτερο τμήμα του funnel και είναι είναι πλέον πεπεισμένος ότι η yoga αποτελεί λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει.

Στο σχήμα που ακολουθεί φαίνονται αναλυτικά τα είδη περιεχομένου που πρέπει να δημιουργούμε σε κάθε στάδιο του sales funnel.

Sales Funnel Assets

On-page Optimisation

Όπως θα έχεις παρατηρήσει μέχρι τώρα είναι πολλά αυτά που χρειάζονται να ληφθούν υπόψιν πριν την κατασκευή μιας ιστοσελίδας – και ακόμα δεν έχουμε αναφερθεί σε στοιχεία on-page βελτιστοποίησης όπως η επιλογή των κατάλληλων λέξεων/φράσεων, τα meta titles & descriptions κοκ

Ας δούμε μερικά μόνο από αυτά…

Meta / Title Tags

Τα title tags ήταν (και ακόμα παραμένουν σε μικρότερο βαθμό) μία από τις πιο σημαντικές παραμέτρους της on-page βελτιστοποίησης για 3 κυρίως λόγους:

  1. Ορίζουν το περιεχόμενο που αναμένεται να βρει ο επισκέπτης μόλις κάνει click πάνω στο snippet.
  2. Χρησιμοποιείται από τις μηχανές αναζήτησης και ως παράγοντας κατάταξης αλλά φυσικά και ως ο κυρίως τίτλος στο snippet.
  3. “Διαβάζεται” αυτόματα από τα social networks όταν κάποιος κάνει share το περιεχόμενο μας.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Τα title tags είναι διαφορετικά από τα heading tags που χρησιμοποιούμε μέσα στο ίδιο μας το άρθρο. Περισσότερα για τα heading tags λίγο παρακάτω.

 

George Papatheodorou

 

Πώς να δημιουργήσεις βελτιστοποιημένα title tags

Προκειμένου να εκμεταλλευτείς στο έπακρο τα title tags και το value που αυτά παρέχουν στα πλαίσια της on-page βελτιστοποίησης αρκεί να ακολουθήσεις τα παρακάτω 3 βήματα:

  1. Μέγεθος title tag: Το μήκος τους δεν πρέπει να ξεπερνά τους 60-65 χαρακτήρες. Για την ακρίβεια το συνολικό μήκος που καταλαμβάνει δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 600px. Και επειδή είναι δύσκολο να υπολογίζεις με βάση τα pixels, για να είσαι σίγουρος ότι το title tag δεν θα κοπεί και θα εμφανίζεται ολόκληρο, δημιούργησε τίτλους με μήκος μέχρι 60 χαρακτήρες. Για όσους χρησιμοποιούν WordPress, θα έχετε σίγουρα ακουστά για το Yoast SEO plugin ή το Rank Math (προσωπική επιλογή). Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι “edit snippet” και να φροντίσεις να μείνεις εντός ορίων. Για τους υπόλοιπους το MOZ Title Tag Preview Tool ή ακόμα και αυτός ο απλός Word Counter θα κάνουν τη δουλειά τους περίφημα.
  2. Χρήση keywords: Χρησιμοποίησε το κυρίως keyword στην αρχή του title tag. Μην απλά αραδιάζεις keywords χωρίς να υπάρχει λογική (keyword stuffing). Σύμφωνα με τη Google, “Focus on the user and all else will follow“. Δημιούργησε title tags για ανθρώπους και όχι για τις μηχανές αναζήτησης.
  3. Branding: Αν σου έχει μείνει κάποιος ακόμα χώρος μπορείς στο τέλος να προσθέσεις την επωνυμία της επιχείρησής σου (πχ Digital Bang) μετά από ένα pipe (|) ή κάποιο dash/hyphen (-).

Meta Descriptions

Το meta description είναι μία μικρή επεξηγηματική παράγραφος που συνοδεύει το title tag (και το URL) στο snippet.

Αν και δεν επηρεάζει ευθέως τη κατάταξη της σελίδας σας στα οργανικά αποτελέσματα, στην πράξη το κάνει και με το παραπάνω.

Τα meta descriptions οφείλουν να είναι εντυπωσιακά και να “τραβούν το μάτι” ώστε ο χρήστης με τη σειρά του να επιλέξει να κάνει click στο δικό σου snippet και όχι σε κάποιο άλλο που πιθανώς να κάνει rank υψηλότερα από το δικό σου.

Με ακόμα πιο απλά λόγια, αν ένα άρθρο σου κατατάσσεται τρίτο στη Google αλλά το CTR του είναι καλύτερο από τα 2 αποτελέσματα της πρώτης και δεύτερης θέσης, αυτό απλά αποτελεί ισχυρή ένδειξη για τη Google ότι το δικό σου άρθρο δίνει καλύτερη απάντηση στο ερώτημα των χρηστών (σε συνδυασμό με άλλα user interaction signals που χρησιμοποιεί η Google).

Και σωστά μάντεψες… Λίγες εβδομάδες ή μήνες αργότερα η οργανική σου κατάταξη θα βελτιωθεί περαιτέρω καταλαμβάνοντας την κορυφή.

Προσπάθησε σε αυτό το χώρο να αναδείξεις τα στοιχεία εκείνα που κάνουν το δικό σου προϊόν / υπηρεσία ανώτερη από των ανταγωνιστών σου.

Αν θέλεις να μάθεις περισσότερα για το πώς και το γιατί το CTR πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα, τότε σου προτείνω να διαβάσεις αυτό το άρθρο και να δεις το video που ακολουθεί.

Heading Tags

Τα heading tags είναι εξαιρετικά σημαντικά καθώς βοηθούν τους χρήστες αλλά και τις μηχανές αναζήτησης να κατανοήσουν καλύτερα τη δομή αλλά και τη σπουδαιότητα των επιμέρους παραγράφων του περιεχομένου.

Χρησιμοποίησε τα heading tags με φειδώ και όχι απλά επειδή λόγω CSS δείχνουν μεγαλύτερα και κάνουν stand out από το υπόλοιπο κείμενο.

Κάθε σελίδα πρέπει να περιέχει ένα (1) H1 heading tag (που είναι συνήθως και το headline – η επικεφαλίδα του άρθρου) στο οποίο φροντίζουμε να περιλαμβάνει (όσο πιο κοντά στην αρχή του) το main keyword που στοχεύουμε.

Ακολούθως χρησιμοποίησε όσα H2 heading tags θέλεις προκειμένου να χωρίσεις το περιεχόμενο σε λογικές οντότητες (παραγράφους) στα οποία θα περιέχονται τα secondary keywords.

Αν χρειαστεί μπορείς να συνεχίσεις προσθέτοντας μέχρι και H6 tags αν το μέγεθος και η δομή του περιεχομένου το επιτρέπει. Συνήθως χρησιμοποιώντας μέχρι H3 tags καλύπτεται η συντριπτική πλειοψηφία των αναγκών.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ TIP: Αν θέλεις να εμβαθύνεις, αυτό εδώ το άρθρο θα δώσει απαντήσεις σε όλες σου τις απορίες.

Βελτιστοποίηση Εικόνων

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σύγχρονα websites είναι αυτό της ταχύτητας φόρτωσης όπως είδαμε παραπάνω.

Αυτό σε μεγάλο βαθμό οφείλεται (και) στην πληθώρα των sliders και υψηλής ανάλυσης φωτογραφιών που περιέχουν.

Σίγουρα χρειαζόμαστε ποιοτικές φωτογραφίες / banners να προσελκύουν την προσοχή των επισκεπτών αλλά αυτό σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να γίνεται σε βάρος της ταχύτητας.

Ας δούμε λοιπόν τι συμπεριλαμβάνεται στη βελτιστοποίηση των φωτογραφιών.

Image filename & size: Το μέγεθος των φωτογραφιών δεν πρέπει να ξεπερνά τα 100-150KB ανά φωτογραφία (σε πολλές δε περιπτώσεις ακόμα και αυτό το μέγεθος είναι υπερβολικό). Μην ξεχνάς – το μέγεθος επηρεάζει τη ταχύτητα άρα και τα rankings. Το όνομα (filename) της φωτογραφίας πρέπει να είναι γραμμένο ΠΑΝΤΑ με λατινικούς χαρακτήρες (ποτέ Ελληνικά), να περιέχει περιγραφικές λέξεις για το τι ακριβώς απεικονίζεται σε αυτή και οι λέξεις να χωρίζονται με παύλες (hyphens).

ALT text: Σε συνέχεια του image filename φρόντισε να είσαι το ίδιο περιγραφικός και με το alt text. Η διαφορά εδώ είναι ότι μπορείς άφοβα να χρησιμοποιήσεις Ελληνικά. Χρησιμοποίησε τα keywords που δημιούργησες τα H1 & H2 heading tags (εκτός και αν η φωτογραφία αφορά σε κάτι άλλο). Μην ξεχνάς επίσης ότι το alt text αποτελεί και το anchor text σε περίπτωση που η εικόνα έχει ενεργό σύνδεσμο (link).

Caption: Δεν αποτελεί παράγοντα κατάταξης αλλά βοηθά τους χρήστες να κατανοήσουν καλύτερα τη φωτογραφία αν δεν είναι από μόνη της αρκούντως επεξηγηματική. Το caption είναι ουσιαστικά η λεζάντα που βρίσκεται στο κάτω ή πλαϊνό μέρος της φωτογραφίας.

Αν η διαδικασία αυτή δεν γίνει σωστά στο στάδιο της κατασκευής μιας ιστοσελίδας, ο χρόνος (άρα και το κόστος) που θα απαιτηθεί για να πραγματοποιηθεί στη συνέχεια, είναι ασύμφορα μεγάλος.

Πολλές φορές δε, σε περιπτώσεις μεγάλων ιστοσελίδων και eshops δεν γίνεται ποτέ στερώντας το website από οργανικό traffic το οποίο θα μπορούσε να είχε κερδηθεί με ελάχιστο κόπο στο ξεκίνημά του.

Συχνά Προβλήματα & Λάθη

Μερικά από τα πλέον συνήθη προβλήματα που συναντώ καθημερινά σε ιστοσελίδες οι οποίες δεν έλαβαν καθόλου υπόψιν το SEO στο στάδιο της κατασκευής ή επανασχεδίασης τους είναι:

  1. Ιστοσελίδες με μηδενικό οργανικό traffic για χρόνια απλά και μόνο γιατί ο developer “ξέχασε” να αφαιρέσει ένα directive το οποίο απαγόρευε στις μηχανές αναζήτησης να προσπελάσουν και να ευρετηριάσουν το περιεχόμενο του website. Ναι πίστεψε με, συμβαίνει και μάλιστα συχνά!
  2. Ιστοσελίδες με μεγάλα κομμάτια του site μπλοκαρισμένα για τον ίδιο λόγο που αναφέρθηκε προηγουμένως.
  3. Ιστοσελίδες που έχασαν μεγάλο (ακόμα και τεράστιο) κομμάτι οργανικού traffic μετά από redesign / επανασχεδίαση – συμβαίνει στο 100% των περιπτώσεων αν δεν συμβουλευτείς κάποιον SEO επαγγελματία.
  4. Domains, subdomains & protocols – τα http://domain.gr, http://www.domain.gr, https://domain.gr και https://www.domain.gr για πολλούς είναι τα ίδια πράγματα. Στην πραγματικότητα είναι 4 διαφορετικές οντότητες και ως τέτοιες αντιμετωπίζονται από τη Google. Φαντάσου απλά είναι σαν να έχεις 4 ιστοσελίδες!
  5. Ιστοσελίδες με χιλιάδες URLs ευρετηριασμένα ενώ δεν πρέπει να είναι, δημιουργώντας το λεγόμενο index bloating – το φαινόμενο αυτό συμβαίνει ΠΑΝΤΑ (αν δεν ξέρεις πως να το αποφύγεις) και αφορά στην ευρετηρίαση περιεχομένου χαμηλής ποιότητας / αξίας που δεν θα έπρεπε να είναι διαθέσιμο στις μηχανές αναζήτησης, κάτι που επηρεάζει σε τεράστιο βαθμό τη συνολική απόδοση μιας ιστοσελίδας.
  6. Ιστοσελίδες με διπλότυπο περιεχόμενο (duplicate content). Ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει κάθε μεγάλη ιστοσελίδα (και όλα τα eshops για διαφορετικούς λόγους) που δημιουργεί περιεχόμενο χωρίς στρατηγική και κεντρικό έλεγχο. Αφορά URLs που στοχεύουν στα ίδια keywords και έχει ως αποτέλεσμα κανένα από αυτά να μην έχει την απόδοση που θα είχε σε περίπτωση που δεν χρειαζόταν να ανταγωνιστεί τις άλλες εσωτερικές σελίδες.
  7. Canonical URLs – Είναι ένας από τους μηχανισμούς που έχουμε για να δώσουμε στις μηχανές αναζήτησης να κατανοήσουν καλύτερα ποιο URL επιθυμούμε να κάνει rank για συγκεκριμένα keywords. Τεράστιο και εδώ το ποσοστό των ιστοσελίδων που είτε δεν έχουν καθόλου μηχανισμό για canonicalisation είτε έχουν αλλά δεν τον έχουν χρησιμοποιήσει.
  8. Ανύπαρκτα ή μη βελτιστοποιημένα xml sitemaps και μη υποβολή τους στη Google (μέσω του Google Search Console).
  9. Google Search Console – το πλέον σημαντικό δωρεάν εργαλείο που έχουμε στη διάθεση μας για να ελέγχουμε την απόδοση της ιστοσελίδας μας στη Google. Προσωπικά, έχω συναντήσει ελάχιστες περιπτώσεις στις οποίες έχει γίνει setup το GSC πριν ο ιδιοκτήτης της ιστοσελίδας απευθυνθεί σε κάποιον επαγγελματία για SEO υπηρεσίες. Και να φανταστείς ότι χρειάζεται μόλις μερικά δευτερόλεπτα για να το κάνεις – οφείλει δε να γίνεται μόλις βγαίνει live ένα site.
  10. Μη βελτιστοποιημένα snippets σε Google και Social Media, χαμηλότερη απόδοση σε πληρωμένες καμπάνιες (πχ Google Ads) και υψηλότερα κόστη διαφήμισης κοκ

Και αυτά αποτελούν μόνο την κορυφή του παγόβουνου!

SEO & Web Design – Στο Δια Ταύτα

Στο άρθρο αυτό προσπάθησα να αναδείξω μερικά από τα προβλήματα που προκύπτουν όταν δεν λαμβάνουμε υπόψιν μας κατά τη διαδικασία της κατασκευής ή επανασχεδίασης μιας ιστοσελίδας, τον παράγοντα SEO.

Δυστυχώς, αυτό είναι το σύνηθες και συμβαίνει για 2 βασικούς λόγους:

  1. Άγνοια της διαδικασίας και των συνεπειών
  2. Κόστος

Η αλήθεια βέβαια είναι πολύ διαφορετική – το επιπλέον κόστος για SEO στα αρχικά στάδια σχεδίασης είναι απειροελάχιστο σε σχέση με το SEO κόστος για να διορθωθούν τα κακώς κείμενα στη συνέχεια.

Επιπλέον, μια σωστά σχεδιασμένη από άποψης SEO ιστοσελίδα, θα αρχίσει να αποδίδει οργανικά πολύ γρηγορότερα σε σχέση με μία που δεν το έχει κάνει.

Και εδώ λοιπόν ισχύει το ρητό του Ιπποκράτη “Κάλλιον το προλαμβάνειν ή το θεραπεύειν” – τώρα λοιπόν γνωρίζεις, είναι στο χέρι σου να ενεργήσεις και ανάλογα!

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
Εμφάνιση όλων