Τι είναι το blogging;
Το blogging είναι η διαδικασία γραφής σε ένα διαδικτυακό ημερολόγιο που ονομάζεται blog, όπου μπορείς να μοιράζεσαι τις σκέψεις σου σχετικά με ένα συγκεκριμένο θέμα με το αναγνωστικό σου κοινό.
Ακούγεται εύκολο σωστά; Είναι όμως έτσι; Το να δημιουργήσει κάποιος blog είναι πλέον απλό. Υπάρχουν πλατφόρμες όπως το WordPress όπου σου δίνουν την ευκαιρία μέσα σε λίγα λεπτά να έχεις έτοιμο το blog της επιχείρησής σου. Εκείνο που είναι δύσκολο είναι να ξεχωρίσεις.
Παγκοσμίως υπάρχουν περισσότερα από 600 εκ. blogs και 31.7 εκ. bloggers ενώ 17 νέα άρθρα δημοσιεύονται κάθε δευτερόλεπτο μόνο σε WordPress ιστοσελίδες.
Όπως καταλαβαίνεις ο ανταγωνισμός είναι ισχυρός. Το να είσαι κορυφαίος όπως σε κάθε κλάδο, έτσι και στο blogging, χρειάζεται δουλειά, στρατηγική, οργάνωση, γνώση τεχνικών στοιχείων και χρήση κατάλληλων εργαλείων.
Αξίζει να διατηρείς blog;
Μία από τις πρώτες ερωτήσεις που μου κάνουν οι πελάτες μου είναι αν πιστεύω ότι αξίζει να δημιουργήσουν blog και να επενδύσουν χρόνο, κόπο και χρήμα στην ανάπτυξη του. Εκείνο που κάνω είναι να τους παρουσιάζω τα παρακάτω στοιχεία:
- Οι επιχειρήσεις που έχουν blog στην ιστοσελίδα τους, έχουν 55% περισσότερο traffic από αυτές που δεν έχουν (πηγή).
- 86% των content marketers χρησιμοποιούν τα blog posts ως μέρος της digital marketing στρατηγικής τους.
- 70% των ανθρώπων προτιμά να γνωρίσει ένα brand μέσα από ένα άρθρο παρά μέσα από μια διαφήμιση (πηγή).
- Οι επιχειρήσεις που διατηρούν blog παράγουν κατά 67% περισσότερους δυνητικούς πελάτες (πηγή).
Έτσι στην πραγματικότητα το ερώτημα δεν είναι αν αξίζει να διατηρείς blog αλλά γιατί δεν έχεις αρχίσει ήδη να το φτιάχνεις.
Το blog σήμερα, αποτελεί ένα εργαλείο που το χρειάζεται κάθε επιχείρηση και που έχει ως στόχο να βοηθήσει στην ανάπτυξη μιας διαδικτυακής παρουσίας, να προσελκύσει δυνητικούς πελάτες, να κρατήσει το ενδιαφέρον στους ήδη υπάρχοντες και να αλληλεπιδράσει με το κοινό.
Για να το κάνεις πιο εύκολα και με μεγαλύτερη επιτυχία, παρακάτω θα βρεις τις 13 πιο χρήσιμες συμβουλές blogging ώστε να δημιουργείς περιεχόμενο το οποίο θα σε κάνει να ξεχωρίσεις από τον ανταγωνισμό και να βρεθείς στα πρώτα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης της Google.
13 tips για πετυχημένο blogging
Ανακάλυψε το κοινό σου
Πριν ξεκινήσεις με τη δημιουργία κειμένων, κάνε έρευνα. Αν θέλεις το περιεχόμενο που θα αναρτήσεις να αποδίδει θα πρέπει να ανακαλύψεις το κοινό σου. Ποιοι είναι; Ποιο είναι το μορφωτικό και κοινωνικό τους status; Πού μένουν; Με λίγα λόγια θα πρέπει να γνωρίζεις τον ιδανικό buyer persona.
Αν γνωρίζεις που θα απευθύνονται τα κείμενά σου τότε είναι πολύ ευκολότερο να τους αγγίξεις και να τους κάνεις να θέλουν να σε μάθουν. Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που μπορούν να κάνουν οι αρχάριοι bloggers είναι να μη λάβουν υπόψη το κοινό τους, με αποτέλεσμα εκείνο να τους αγνοήσει.
Αντιθέτως, καθορίζοντας τον ιδανικό αγοραστή της επιχείρησής σου και γράφοντας γι’ αυτόν, να είσαι σίγουρος ότι θα έχεις και την αντίστοιχη ανταπόκριση.
Γράψε για θέματα που ψάχνει το κοινό σου
Το 53% του συνόλου επισκεψιμότητας των websites προέρχονται από τη λεγόμενη οργανική αναζήτηση (πηγή). Αυτό σημαίνει ότι για να δώσεις δυναμική στο blog σου είναι σημαντικό να γράψεις για θέματα που ψάχνουν ήδη οι ιδανικοί πελάτες σου.
Πώς γίνεται αυτό; Υπάρχουν αρκετοί τρόποι και εργαλεία ώστε να τα ανακαλύψει.
Μερικοί από τους πιο γνωστούς είναι:
Google Auto Suggestion
Ναι, όσο και αν σου φαίνεται περίεργο, ο πιο απλός και ανέξοδος τρόπος είναι να πληκτρολογήσεις μία λέξη κλειδί που σ’ ενδιαφέρει και έπειτα να δεις τα θέματα που προτείνει η αναζήτηση.
Π.χ. ας υποθέσουμε ότι διατηρείς ένα κοσμηματοπωλείο και θες να βρεις τι ψάχνει το κοινό. Πληκτρολογείς λέξεις – κλειδιά σχετικά με την επιχείρησή σου, π.χ. «κοσμήματα με». Χωρίς να πατήσεις enter, και καθώς πληκτρολογείς, η Google σου προτείνει θέματα τα οποία ψάχνουν οι χρήστες όπως «κοσμήματα με ονόματα». Αυτό σημαίνει ότι η συγκεκριμένη αναζήτηση θα μπορούσε να ήταν μία θεματολογία για το επόμενό σου blog post.
Google Trends
Το επίσης δωρεάν εργαλείο που παρέχει η Google για να δεις τι ψάχνει περισσότερο ο κόσμος είναι το Google Trends. Πληκτρολόγησε μία λέξη ή μία φράση που σε ενδιαφέρει και δες αν έχει απήχηση στον κόσμο. Μάλιστα η Google σου δίνει τη δυνατότητα, με φίλτρα, να πετύχεις ακόμη πιο συγκεκριμένα αποτελέσματα που μπορεί να αφορούν μία συγκεκριμένη χώρα ή περιοχή κλπ.
Μελέτη Ανταγωνισμού
Κατά τη γνώμη μου η σημαντικότερη πηγή ανεύρεσης θεματολογίας για το εταιρικό και όχι μόνο blog. Μπορείς να ξεκινήσεις απλά μελετώντας τα blogs των ανταγωνιστών σου και να δεις τι λειτουργεί καλά για αυτούς.
Σκοπός δεν είναι απλά να αντιγράψεις την αρθρογραφία τους αλλά να πάρεις ιδέες τις οποίες θα προσαρμόσεις στα δεδομένα της δικής σου επιχείρησης και του δικού σου αναγνωστικού/αγοραστικού κοινού.
Ένα site το οποίο έχει βασίσει ένα μεγάλο μέρος της content marketing στρατηγικής του σε αυτό είναι η πλατφόρμα με ενημερωτικό περιεχόμενο για γονείς και χώρους για παιδιά, Parents Hub. Μετά από χαρτογράφηση ολόκληρου του ανταγωνισμού και προσαρμογή των δεδομένων στη δική του στρατηγική, το parentshub.gr στόχευσε ενα μεγάλο μέρος των high volume topics που είχε ήδη στοχεύσει ο ανταγωνισμός, αλλά υπό το πρίσμα να τα κάνει ένα επίπεδο καλύτερα.
Αν δε, έχεις τη δυνατότητα να επενδύσεις σε ένα εργαλείο όπως το Ahrefs, η όλη διαδικασία απλοποιείται και γίνεται πολύ πιο αποτελεσματική.
Αν κάνεις αναζήτηση στο διαδίκτυο υπάρχουν αρκετά ακόμη εργαλεία, τόσο δωρεάν όσο και επί πληρωμή (προσωπική επιλογή τα BuzzSumo και Ahrefs), όπου θα σε βοηθήσουν να επιλέξεις τα κατάλληλα θέματα για το blog.
Δες το blogging ως επένδυση
Το blogging γίνεται και δωρεάν, αλλά αν θέλεις να αποκομίσεις μεγαλύτερες ανταμοιβές και να φέρεις αποτελέσματα που θα κάνουν τη διαφορά, τότε χρειάζεται να επενδύσεις λίγο παραπάνω. Να κάποια πράγματα που μπορεί να σου κοστίσουν αλλά αξίζουν τον κόπο.
Αγόρασε το domain του blog σου: Επίλεξε εσύ το domain του blog που θα έχεις. Αυτό το αμελητέο κόστος θα σε κάνει να ξεχωρίσεις.
Φρόντισε το SEO σου: Όσο καλά κείμενα και να κάνεις για να έχουν απήχηση χρειάζεται σίγουρα η επαγγελματική προσέγγιση ενός SEO expert, ο οποίος θα επιλέξει μεταξύ άλλων τις κατάλληλες λέξεις κλειδιά, θα δημιουργήσει τη σωστή μορφή που χρειάζεται να έχουν τα κείμενα σου κλπ.
Προέτρεψε το κοινό σου να δράσει
Συγκεντρώσου στους αναγνώστες σου. Αυτό είναι το κοινό σου και αυτό είναι το οποίο θα σε βοηθήσει να διαδώσεις τη φήμη και την επωνυμία σου. Για να το πετύχεις αυτό υπάρχουν πολλοί τρόποι.
Ζήτησε τους να σχολιάσουν το άρθρο, να το κοινοποιήσουν αν τους αρέσει, να μη διστάσουν να επικοινωνήσουν μαζί σου για ό,τι απορία έχουν. Με λίγα λόγια, ανάπτυξε μια υγιή σχέση μαζί τους. Θα δεις ότι η συμβολή τους είναι κάτι παραπάνω από σημαντική, είναι πολύτιμη!
Για επιπλέον ευκολία, τοποθέτησε social buttons όπου με ένα κλικ θα μπορεί όποιος θέλει να κάνει κοινοποίηση στα κοινωνικά του δίκτυα τα κειμένα σου.
Βρες τη δική σου μοναδική φωνή – Brand tone of voice
Σημασία δεν έχει μόνο το τι λες αλλά και πως το λες, δηλαδή αν έχεις το δικό σου προσωπικό τόνο που θα σε κάνει να ξεχωρίσεις. Πολλοί διάσημοι bloggers και συγγραφείς όπως ο Jeff Goins είναι υπέρμαχοι αυτής της άποψης:
Το να γράφεις δεν αφορά μόνο την επιλογή του σωστού θέματος. Πρόκειται για την εύρεση της σωστής φωνής. Αυτό που έχει σημασία, αυτό που θα κάνει τους αναγνώστες να ταυτιστούν δεν είναι τόσο τι λες αλλά πως.
Γι’ αυτό φρόντισε πριν γράψεις το οτιδήποτε να βρεις το μοναδικό σου στιλ, αυτό που θα αποτελέσει τη σφραγίδα σου και θα σε κάνει να ξεχωρίσεις από τον ανταγωνσιμό.
Δώσε προσοχή στη λίστα e-mail
Ένα λάθος που κάνουν πολλοί στην αρχή είναι να αγνοήσουν τη σημασία της λίστας email (Newsletter). Μην αρκεστείς στη συλλογή emails αλλά χρησιμοποίησέ τα με πλάνο και στρατηγική.
Μία από τις καλύτερες πηγές επισκεψιμότητας είναι οι χρήστες που θα μπουν στο blog σου έπειτα από ενημέρωση στο email τους.
Φρόντισε να στέλνεις ένα newsletter τουλάχιστον 1 φορά το μήνα (ιδανικά 1 φορά την εβδομάδα), όπου θα ενημερώνεις τους αναγνώστες σου για νέα άρθρα που υπάρχουν και που θα τους προτρέπεις να τα διαβάσουν.
Αυτή η τακτική να είσαι σίγουρος ότι θα έχει άμεσα αποτελέσματα και θα δεις τις επισκέψεις του blog να ανεβαίνουν.
Δημιούργησε περιεχόμενο που αξίζει να μοιραστεί
Πολλοί αρχάριοι bloggers θεωρούν ότι αν γράψουν υπερμεγέθη κείμενα ή γεμάτα δυσνόητες λέξεις θα τύχουν αποδοχής. Λάθος!
Το ίντερνετ είναι γεμάτο τέτοια κείμενα. Το δύσκολο και αυτό που πραγματικά έχει ανάγκη το κοινό είναι κείμενα με απλό, εύκολα κατανοητό και ποιοτικό περιεχόμενο το οποίο δίνει λύσεις σε συγκεκριμένα προβλήματα (pain points) του αναγνώστη.
Για να πετύχεις, κάνε το κάθε κείμενό σου άξιο να μοιραστεί. Σκέψου: Είναι μοναδικό;
Εκτός από να εκθέτει γεγονότα και να παρουσιάζει στατιστικά, έχει άποψη; Αναλύει ιδέες; Προτείνει πράγματα; Θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης σε μία παρέα;
Αν ναι τότε πιστέψτε με, θα έχει επιτυχία! Αν όμως δεν είσαι σίγουρος, τότε βρες αυτό το στοιχείο που θα το κάνει άξιο διαμοιρασμού και πρόσθεσέ το!
Δημιούργησε ευανάγνωστα κείμενα
Σκέψου, αν το κείμενο που διαβάζεις αυτή τη στιγμή ήταν ένα ατέλειωτο κατεβατό, χωρίς παραγράφους, θα μπορούσες να το διαβάσεις μέχρι αυτό το σημείο; Πιθανότατα όχι.
Δεν θα ευθυνόσουν εσύ αλλά ο συγγραφέας του κειμένου. Οι σύντομες παράγραφοι, είναι μόνο ένα από τα χαρακτηριστικά που θα κάνουν το κείμενό σου ευανάγνωστο.
Τι άλλο θα βοηθήσει;
Οι μικρές προτάσεις. «Σπάσε» τον μακροπερίοδο λόγο όσο μπορείς και όταν χρειάζεται. Αυτό θα βοηθήσει τον αναγνώστη να σε καταλάβει πιο γρήγορα.
Πρόσθεσε πολυμέσα. Τα βίντεο, οι φωτογραφίες, τα infographics κλπ. χωρίζουν το κείμενο σε κομμάτια και προσθέτουν πληροφορίες.
Δώσε σημασία στο τίτλο (headline)
Για να καταλάβεις την αξία που έχει ένας καλός τίτλος, σκέψου πόσες φορές έχεις αποφασίσει να διαβάσεις ένα κείμενο εξαιτίας του.
Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι πρέπει να γράφεις ψεύτικους ή υπερφίαλους τίτλους, αλλά τίτλους που αποδίδουν και προσελκύουν τους αναγνώστες και ενημερώνουν επακριβώς για το θέμα του κειμένου.
Αυτό που οπωσδήποτε χρειάζεται να αποφύγεις είναι η χρήση τίτλων που δεν αποδίδουν στο ακέραιο το θέμα που καταπιάνεται το άρθρο.
Για να δεις ποιοι τίτλοι είναι πραγματικά καλοί κάνε μία έρευνα στο διαδίκτυο και στα κείμενα που σου αρέσουν. Τι είναι αυτό που σου κεντρίζει το ενδιαφέρον; Έχουν κάνει κοινό μεταξύ τους; Μέσα από τη τριβή και τη συνεχή προσπάθεια θα κάνεις ολοένα και καλύτερους.
Πρόσθεσε το περιεχόμενό σου σε διαδικτυακές κοινότητες
Αν ανήκεις σε διαδικτυακές ομάδες ή σελίδες σχετικές με τη θεματολογία του blog σου, μια καλή ιδέα θα ήταν να τη διαφημίσεις σε αυτές.
Ανέβασε ένα άρθρο που σου αρέσει και μοιράσου το με τους υπόλοιπους της κοινότητας. Πρόσθεσε το link του blog στο προφίλ σου ώστε να το βλέπουν οι υπόλοιποι ανά πάσα στιγμή.
Για να πετύχει αυτός ο τρόπος, προϋποθέτει ότι είσαι ενεργό μέλος της κοινότητας ή σκοπεύεις να γίνεις. Κανείς δε θα κάτσει να διαβάσει ένα κείμενο από άγνωστο άτομο που δε προσφέρει τίποτα στην ομάδα.
Ανανέωσε το ήδη υπάρχον περιεχόμενο
Αν και αρχάριος το blog σου έχει αρχίσει να γίνετε γνωστό και οι αναγνώστες να πληθαίνουν; Συγχαρητήρια, αυτό είναι ήδη ένα πρώτο βήμα!
Το επόμενο που πρέπει να κάνεις είναι να μην αφήνεις το περιεχόμενο στη τύχη του.
Δες ποια άρθρα σου έχουν απήχηση στο κοινό και κράτησέ τα ενημερωμένα. Δε χρειάζεται να δημιουργείς μόνο νέα άρθρα, αλλά επιβάλλεται να εμπλουτίσεις τα ήδη υπάρχοντα με νέες γνώσεις, επικαιροποιημένα δεδομένα / πληροφορίες ή ιδέες.
Αυτή η ενημέρωση θα σου δώσει ένα επιπλέον προβάδισμα στο SEO. Όσο καλό και αν είναι το περιεχόμενο και όσο ψηλά και αν είναι στα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης (SERPs), η Google μπορεί να το υποβιβάσει επειδή μπορεί να το θεωρήσει ξεπερασμένο.
Επομένως, διατήρησε το φρέσκο και ενημερωμένο. Αυτή εξάλλου είναι μια από τις τακτικές που ακολουθούν τα περισσότερα σοβαρά blogs παγκοσμίως.
Στην προσπάθεια σου αυτή, αρωγός το Google Search Console – απολύτως απαραίτητο εργαλείο το οποίο θα πρέπει να χρησιμοποιείς από την πρώτη ημέρα δημοσίευσης του blog σου.
Δημιούργησε εσωτερικούς συνδέσμους / internal links
Με τον όρο αυτό εννοούμε τη διασύνδεση ενός URL (πχ άρθρου) στην ιστοσελίδα σου με ένα άλλο URL μέσα από την ίδια την ιστοσελίδα σου.
Με τους εσωτερικούς συνδέσμους επιτυγχάνεις:
- καλύτερη πλοήγηση των αναγνωστών στο blog, δημιουργώντας ένα «αέναο» πέρασμα από το ένα άρθρο στο επόμενο κάτι που επιτρέπει να μένουν περισσότερο χρόνο στο blog σου.
- πιο εύκολη και γρήγορη ευρετηρίαση του νέου περιεχομένου από τις μηχανές αναζήτησης.
- ενδυνάμωση των νέων άρθρων καθώς μέσω των links μεταφέρεται “δύναμη” από παλαιότερα άρθρα σε νεότερα (και όχι μόνο).
Δείξε συνέπεια
Αν κάποιος blogger πρέπει να κρατήσει μία συμβουλή είναι σίγουρα αυτή! Η συνέπεια είναι το άλφα και το ωμέγα στην επιτυχία του blog.
Ο αναγνώστης για να γίνει πιστός και αφοσιωμένος φίλος της σελίδας που διατηρείς θα πρέπει να διακρίνει μία συνέπεια από μέρους σου.
Τροφοδότησέ τον με ποιοτικό περιεχόμενο, σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα. Δημιούργησε συνήθεια! Κάνε τον αναγνώστη να περιμένει το κείμενό σου. Αν δεν το βρει θα απογοητευτεί και πιθανότατα δε θα μπει ξανά.
Το γράφημα που ακολουθεί δείχνει τα αποτελέσματα αυτής της συνέπειας – 26 άρθρα σε 12 μήνες (1 άρθρο κάθε 2 εβδομάδες) προσέλκυσαν περισσότερα από 13000 οργανικά clicks και ακόμα περισσότερα μέσω social, newsletters κοκ
Blogging για αρχάριους – Τελευταίες λέξεις
Το blogging απαιτεί σκληρή δουλειά. Χρειάζεται να αφιερώνεις σημαντικό χρόνο για έρευνα, συγγραφή, διαμόρφωση, δημοσίευση και προώθηση των άρθρων που δημιουργείς.
Έχε υπόψη σου όλες τις παραπάνω συμβουλές και δημιούργησε ενδιαφέρον και συναρπαστικό περιεχόμενο για τους αναγνώστες σου.
Αν νιώσεις ότι χρειάζεσαι βοήθεια, μην ανησυχείς! Είμαι πάντοτε στη διάθεσή σου να δημιουργήσουμε τα ιδανικά κείμενα για το blog ή την ιστοσελίδα σου!
Ένα από τα καλύτερα κι ολοκληρωμένα άρθρα περι blogging που έχω διαβάσει στα ελληνικά. Ευχαριστούμε!
Χαίρομαι που το βρήκες ενδιαφέρον Γιώργο – θα εμπλουτιστεί περαιτέρω στο άμεσο μέλλον οπότε… stay tuned 🙂
Πολύ χρήσιμες πληροφορίες! Είναι η ώρα να εξελιχθούμε…
Σε ευχαριστώ πολύ Δώρα για τα καλά σου λόγια – ελπίζω να σε βοήθησε 🙂